Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
10 Euro, Rembrandt van Rijn (1606-1669), 2006
previous next contents

numizmatyka

Emitent: Narodowy Bank Holandii
Stan zachowania monety: I (menniczy)

Z³ota moneta kolekcjonerska z ciekawym efektem k±towym zosta³a wyemitowana z okazji 400. rocznicy urodzin wybitnego malarza Rembrandta van Rijn.

Seria: "Malarze ¦wiata"

Kraj: Holandia
Emitent: Narodowy Bank Holandii
Producent: Mennica Holandii

Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nomina³: 10 euro
Stop: 900/1000 Au
Stempel: lustrzany
¦rednica: 22,5 mm
Waga: 6,72 g
Nak³ad: 8.500 szt.
Rok emisji monet: 2006 r.
Projektant monety: Berend Strik



Z³ota moneta kolekcjonerska z ciekawym efektem k±towym zosta³a wyemitowana z okazji 400. rocznicy urodzin wybitnego malarza Rembrandta van Rijn. Moneta znajduje siê w estetycznym, drewnianym etui koloru wi¶niowego, do którego do³±czony jest certyfikat autentyczno¶ci mennicy holenderskiej z nadanym indywidualnym numerem.




Rembrandt Harmenszoon van Rijn (ur. 15 lipca 1606 r. w Lejdzie, zm. 4 pa¼dziernika 1669 r. w Amsterdamie) - holenderski malarz, rysownik i grafik. Uwa¿any powszechnie za jednego z najwiêkszych artystów europejskich, jeden z najwa¿niejszych malarzy holenderskich Z³otego Wieku, okresu w którym kultura, nauka, gospodarka, potêga militarna i wp³ywy polityczne Holandii osi±gnê³y swoje apogeum. W realny sposób przedstawia³ naturê, degradowa³ cz³owieka i pokazywa³ jego s³abe strony.

Lata nauki i rodzina
Urodzi³ siê jako ósmy syn m³ynarza. Studia odby³ w Lejdzie u malarza J. I. van Swanenburga (ok. 1624 - 1627), pó¼niej u Pietera Lastmana w Amsterdamie, po czym na krótki czas powróci³ do Lejdy. Ok. 1631 roku osiedli³ siê w Amsterdamie, szybko zyskuj±c rozg³os jako portrecista. W roku 1634 o¿eni³ siê z Saski± van Uylenburgh, która umar³a w 1642 r. przy urodzeniu syna Tytusa (zm. 1668). Pomimo znacznego maj±tku ¿ony popad³ Rembrandt po jej ¶mierci w trudno¶ci finansowe, które w roku 1656 doprowadzi³y do licytacji posiadanego przezeñ zbioru dzie³ sztuki i osobliwo¶ci. Towarzyszk± jego ¿ycia zosta³a Hendrikje Stoffels, jego by³a s³u¿±ca. Za³o¿y³a ona handel dzie³ami sztuki i w ten sposób uratowa³a Rembrandta od niedostatku.

Charakterystyka dzie³ malarza
Rembrandt zwany jest s³usznie „malarzem duszy” w przeciwieñstwie do Rubensa, malarza cia³a. Ujmuje on wszystkie zjawiska g³êboko: pocz±tkowe dzie³a jego cechuje dramatyczne napiêcie, jednak prace pó¼niejszego okresu twórczo¶ci s± coraz spokojniejsze i bardziej pe³ne duchowego pog³êbienia. Potê¿nym ¶rodkiem malarskim Rembrandta by³ ¶wiat³ocieñ, w sposób jemu w³a¶ciwy stosowany, bêd±cy po³±czeniem ¶wiat³a i cienia, zmroku, z którego wy³aniaj± siê postacie, oraz jasnych promieni. Oko³o 1630 roku u Rembrandta nastêpuje zmiana kolorytu, z zimnych tonów niebieskawo zielonkawych na ciep³e, z³oto-br±zowe. Oko³o roku 1640 pojawiaj± siê w jego dzie³ach silna czerwieñ i g³êboki ton ¿ó³ty, ostatnie za¶ 20-lecie jego twórczo¶ci charakteryzuj± silniejsze efekty kolorystyczne i znacznie szerszy sposób malowania.

Rozwój twórczo¶ci Rembrandta
Spu¶cizna artystyczna Rembrandta jest bardzo bogata. W latach 1617 - 1631 w Lejdzie w powsta³y portrety w³asne (Kassel, Haga i in.), portrety krewnych (m. i. ojca i matki w Muzeum w Hadze), sceny biblijne: „Ofiarowanie Chrystusa w ¶wi±tyni” (Hamburg), „Samson i Dalila” (Berlin), „Grosz czynszowy” (Londyn) i in., dalej przedstawienia starców, czytaj±cych lub rozmy¶laj±cych w mrocznych wnêtrzach. Prawie wszystkie obrazy Rembrandta tego okresu s± ma³ego formatu, malowane z wielk± dok³adno¶ci±. W pierwszych latach pobytu w Amsterdamie zyska³ rozg³os, jako ¶wietny portrecista, s³awnym arcydzie³em „Lekcja anatomii Doktora Tulpa” (1632, Haga).

W okresie tym powsta³y znakomite portrety: „Pisarz” (1631, Kassel), „Budowniczy okrêtów z ¿on±” (1633, Londyn), „Dama z wachlarzem” (Londyn), grupa, przedstawiaj±ca kaznodziejê Anslo, pocieszaj±cego kobietê w ¿a³obie (1641, Berlin) i in. Z licznych autoportretów Rembrandta z tego okresu (lata trzydzieste XVII w.) najlepsze znajduj± siê w Luwrze w Pary¿u, w Uffiziach florenckich i w galeriach: drezdeñskiej, londyñskiej, haskiej i berliñskiej. Silnym napiêciem dramatycznym odznaczaj± siê: „Ofiara Abrahama” (1635, Petersburg) i „O¶lepienie Samsona” (1636, Frankfurt nad Menem). „Ofiara Manoaha” (1641, Drezno) zapowiada ju¿ spokój i barwno¶æ dojrza³ego okresu. Piêkno aktu kobiecego wykazuje „Danae” (1636, Petersburg). Z okresu tego wyliczyæ jeszcze nale¿y ma³ego formatu sceny Nowego Testamentu, spo¶ród których „Mêka Pañska” (1634, Monachium) i „Chrystus jako ogrodnik” (1638, Londyn) wysuwaj± siê na plan pierwszy. W roku 1642 powsta³ s³awny obraz zwany „Stra¿ nocna” (Amsterdam), stanowi±cy punkt zwrotny w twórczo¶ci Rembrandta od silnego realizmu lat 30. do pewnego wizjonerstwa i mistycyzmu.

Ze zbiorowych portretów tej epoki najs³awniejsze to: „Lekcja anatomii Doktora Deymana” (zachowany czê¶ciowo) i 1662 powsta³y obraz „Stalmeesters” (zarz±d cechu sukienników) (w Amsterdamie). Z dojrza³ego okresu twórczo¶ci Rembrandta najpiêkniejsze s± portrety: Nik. Bruyningh, (1652, Kassel), burmistrza Jana Sixa (1654, Amsterdam), syna Tytusa (Petersburg, Londyn, Wiedeñ), Hendrikje (Luwr w Pary¿u, Berlin), autoportrety, wreszcie liczne popiersia starych ¯ydów (Petersburg, Drezno, Florencja).

Znaczny dzia³ zajmuj± w twórczo¶ci Rembrandta tego okresu sceny ze Starego i Nowego Testamentu, jak ma³ego formatu „Zuzanna w¶ród starców” (1647, Berlin), „Tobiasz” (1645, Berlin i 1650, Richmond) itd.. Nastêpnie potê¿ne kompozycje: „B³ogos³awieñstwo Jakuba” (1654, Kassel), „Saul i Dawid” (ok. 1659, Haga) i „Powrót marnotrawnego syna” (ok. 1665, Petersburg). Z obrazów religijnych powsta³y jeszcze: „¦w. Rodzina” (1644, Downton Castle, 1645, Petersburg; 1646, Kassel), „Emaus” (ok. 1650, Kopenhaga; 1648, Luwr). Rzadko malowa³ Rembrandt martwe natury: „Zabity wó³ w rze¼ni” (Luwr i Glasgow) itp., niezbyt te¿ czêsto krajobrazy (Amsterdam, Berlin, Kassel, Kraków), pojawiaj±ce siê w jego twórczo¶ci od roku 1635.

Bardzo wielka jest spu¶cizna mistrzowskich rysunków Rembrandta obejmuje ponad 1000 znanych rysunków piórkowych i lawowanych tuszem (rzadsze s± kredkowe). Znajduj± siê w du¿ych zbiorach europejskich.

Dla dziejów grafiki prze³omowe znaczenie mia³y akwaforty Rembrandta, oddaj±ce wspaniale jego efekty ¶wiat³ocieniowe. Wykona³ ich ok. 350, obejmuj± tematy te same co obrazy. Najs³awniejsze: „Przekupieñ trucizny na szczury” (1632), „Krajobraz z trzema drzewami” (1643), „Autoportret w czasie rysowania” (1645), „Trzy krzy¿e” (1653), „Chrystus w Emaus” (1654), „Ecce Homo” (1655) i wiele in.

Dorobek malarza
Rembrandt pozostawi³ po sobie oko³o 700 obrazów olejnych, 300 grafik i oko³o 2000 rysunków. Charakterystyczn± cech± dzie³ Rembrandta jest zafascynowanie efektami ¶wiat³a i g³êbokich cieni. Jego styl i technika ewoluowa³y z biegiem lat, jednak zami³owanie do dramatycznego o¶wietlenia malowanych scen zajmowa³o centraln± pozycjê w jego ca³ej twórczo¶ci, tak malarskiej jak graficznej. Obrazy malowane s± z olbrzymi± swobod±, im pó¼niej tym bardziej szerokimi, swobodnymi poci±gniêciami pêdzla. Przez ca³e ¿ycie malowa³ z wielkim zami³owaniem autoportrety. Powsta³o ich niemal 100, w tym oko³o 20 grafik, tworz±c w ten sposób "pamiêtnikarski" zapis zmian jakie ¿ycie i do¶wiadczenia wycisnê³y na jego twarzy. Seriê zapocz±tkowa³ w roku 1627 portretem w³asnym jako m³odego mê¿czyzny, ukrywaj±cego twarz w cieniu. Jednym z ostatnich dzie³ jest p³ótno z 1669 roku, z którego spogl±da na nas stary, poszarza³y i pomimo u¶miechu, zmêczony ¿yciem cz³owiek zapadaj±cy siê w ciemno¶æ. Obraz powsta³ tu¿ przed ¶mierci± artysty.

Lista wa¿niejszych dzie³ Rembrandta:
* Stra¿ Nocna (w³a¶ciwie: Wymarsz kompanii strzelców) (1642, Rijksmuseum, Amsterdam), * Ukamienowanie ¶w. Szczepana, * Balaam i o¶lica, * Koncert, * Tobiasz i Anna, * Dawid z g³ow± Goliata przed Saulem, * Lekcja anatomii doktora Tulpa, * Samson i Dalila, * Wskrzeszenie £azarza, * Judasz zwracaj±cy srebrniki, * Malarz w pracowni, * Jeremiasz op³akuj±cy zniszczenie Jerozolimy, * Ofiara Abrahama, * Danae (1650, Ermita¿, Petersburg), * Uczta Baltazara, * O¶lepienie Samsona, * Ofiara Izaaka, * ¦w. Rodzina, * Wieczerza w Emmaus, * Izaak i Rebeka lub ¯ydowska narzeczona (ok. 1665), * Józef i ¿ona Putyfara, * Powrót syna marnotrawnego (ok. 1668), * Batszeba, * Jakub B³ogos³awi synów Józefa (1656), * Matka Rembrandta czytaj±ca Bibliê.

Dzie³a Rembrandta w Polsce
W Polsce znajduj± siê trzy obrazy Rembrandta. Jeden z nich (Pejza¿ z mi³osiernym Samarytaninem), przechowywany jest w Muzeum Czartoryskich w Krakowie, a dwa pozosta³e (Uczony przy pulpicie (inny tytu³: Ojciec ¿ydowskiej narzeczonej) z 1641 r. i Dziewczyna w kapeluszu z 1641 r. (inny tytu³: ¯ydowska narzeczona - nie myliæ z innym obrazem o tym tytule z Rijksmuseum) na Zamku Królewskim w Warszawie. O ile kwestia autorstwa Pejza¿u z mi³osiernym Samarytaninem nie podlega³a w±tpliwo¶ci, o tyle w przypadku dwóch pozosta³ych dzie³ dopiero w 2006 roku oficjalnie potwierdzono, ¿e namalowa³ je Rembrandt. Obrazy te, zakupione przez króla Stanis³awa Augusta Poniatowskiego, trafi³y pó¼niej w rêce rodziny Lanckoroñskich, a nastêpnie zosta³y przejête przez gestapo. Po wojnie rodzinie uda³o siê je odzyskaæ. W roku 1994 Karolina Lanckoroñska przekaza³a swoj± kolekcjê w darze dla Narodu Polskiego i w ten sposób na Zamek trafi³y oba dzie³a Rembrandta.

Holandia lub Niderlandy (niderl. Nederland) to europejska czê¶æ Królestwa Niderlandów (niderl. Koninkrijk der Nederlanden), tworzonego tak¿e przez Arubê i Antyle Holenderskie. Holandia jest monarchi± konstytucyjn± po³o¿on± w zachodniej czê¶ci Europy nad Morzem Pó³nocnym, które oblewa j± od pó³nocy i zachodu. Graniczy na po³udniu z Belgi± oraz na wschodzie z Niemcami. Aktualne granice zosta³y wytyczone w roku 1839. Holandia jest krajem gêsto zaludnionym. Ponad po³owa jej terytorium le¿y poni¿ej poziomu morza. Pañstwo jest znane ze swoich wiatraków, sera, chodaków, tulipanów, rowerów oraz wysokiego poziomu tolerancji dla ró¿nych odmienno¶ci w¶ród spo³eczeñstwa - liberalnych praw dotycz±cych narkotyków, prostytucji, aborcji, eutanazji oraz zwi±zków miêdzy osobami tej samej p³ci. W Holandii swoj± siedzibê ma Miêdzynarodowy Trybuna³ Karny dla by³ej Jugos³awii, Miêdzynarodowy Trybuna³ Sprawiedliwo¶ci oraz Miêdzynarodowy Trybuna³ Karny.

Ustrój polityczny

Królestwo Niderlandów od 16 marca 1815 r. jest monarchi± konstytucyjn±, na czele pañstwa stoi król (obecnie królowa Beatrix). Król (królowa) mianuje szefa rz±du, wywodz±cego siê najczê¶ciej ze zwyciêskiego ugrupowania - jest on szefem egzekutywy. Do zadañ królowej oprócz reprezentowania pañstwa na zewn±trz nale¿y wyg³aszanie corocznego orêdzia w którym przedstawia g³ówne cele i zamierzenia rz±du na najbli¿szy rok (nie ma ona jednak prawa samodzielnie dokonywaæ w nich zmian). Premier kieruje polityk± wewnêtrzn± i zagraniczn± pañstwa. Rolê w³adzy ustawodawczej odgrywa dwuizbowy parlament - Stany Generalne (Staten-Generaal), przy czym faktyczne znaczenie posiada jedynie izba ni¿sza (Tweede Kamer). Senat (Eerste Kamer) pe³ni funkcjê reprezentacyjn± i ewentualnie mo¿e opó¼niaæ wej¶cie w ¿ycie wa¿nych ustaw. System polityczny Holandii jest wyj±tkowo stabilny.

Kultura

Jêzyk
Jêzykiem urzêdowym jest jêzyk niderlandzki, a we Fryzji od niedawna tak¿e fryzyjski. Holendrzy ucz± siê od dziecka jêzyków obcych, bo maj± ¶wiadomo¶æ, ¿e zasiêg ich rodzimego jêzyka jest niewielki. 90% Holendrów zna angielski. Tak¿e znajomo¶æ jêzyka niemieckiego (ok. 60%) i francuskiego (ok. 25%) znacznie u³atwia Holendrom ¿ycie. Czêsto przeciêtny, niewyró¿niaj±cy siê specjalnymi zdolno¶ciami Holender zna kilka jêzyków. Jêzyk niderlandzki jest u¿ywany w Europie przez 22 miliony ludzi. Jest u¿ywany tak¿e w Surinamie. Z tego jêzyka wywodzi siê tak¿e u¿ywany przez 60% bia³ych (ok. 6 milionów ludzi) w RPA i Namibii jêzyk afrikaans, który jest w pewnym stopniu zrozumia³y dla ka¿dego znaj±cego niderlandzki, przy czym szacuje siê, ¿e jako drugim jêzykiem pos³uguje siê nim w Afryce Po³udniowej ok. 10 mln ludzi, gdy¿ by³ on jêzykiem nauczanym w szko³ach. Ró¿nice miêdzy afrikaans a niderlandzkim dotycz± g³ównie wymowy, pisowni i pewnej czê¶ci s³ownictwa.

Holendrzy kultywuj± rodzime dialekty. Za rodzime dialekty uwa¿a siê takie, których u¿ytkownicy s± w stanie porozumieæ siê miêdzy sob±. Okre¶la siê je mianem lingua communis. Przyk³adowo takim w³a¶nie dialektem jest dialekt limburski, pretenduj±cy do uzyskania miana holenderskiego jêzyka urzêdowego, obok holenderskiego i fryzyjskiego. Dialektem tym lub te¿ wed³ug osób traktuj±cych go jako pierwszy jêzyk ojczysty, nazywanym jêzykiem limburskim pos³uguje siê ludno¶æ autochtoniczna (oko³o 1,6 mln na terenie Belgii i Holandii oraz 0,5 mln w Niemczech, zamieszkuj±ca okolice Kolonii, Maastricht - Mestreech, Akwizgranu, Aix-la-Chapelle, Aken oraz Eindhoven, a¿ do zachodniej czê¶ci Zag³êbia Ruhry po Düsseldorf- regionów obejmuj±cych jedno z regnum powsta³ych po podpisaniu traktatu z Verdun w 843 r. przez wnuków Karola Wielkiego (Charlemagne). Nie zmienia to faktu, ¿e dialektów jest mnóstwo. Bywa, ¿e jêzyk mówiony s±siedniej wioski to inny dialekt. Ciekawe, ¿e ludzie wykszta³ceni swobodnie pos³uguj± siê rodzimymi dialektami i ta umiejêtno¶æ wydaje im siê naturalna.

Literatura
XVII-wieczny dramaturg Joost van den Vondel nazywany jest „niderlandzkim Szekspirem”. Za twórcê nowoczesnej prozy niderlandzkiej uznaje siê Eduarda Douwesa Dekkera, który publikowa³ pod pseudonimem Multaluli. Harry Mulisch, Gerard Reve i Willem Frederik Hermans stanowi± wed³ug wielu krytyków „wielk± trójkê wspó³czesnej literatury niderlandzkiej”. Bardzo wa¿n± postoaci± jest Johan Huizinga, autor Jesieni ¶redniowiecza. W Holandii tworzyli tak¿e Erazm z Rotterdamu, Christiaan Huygens i Spinoza. Bardzo d³ugo w Holandii przebywa³ Kartezjusz. Pisali oni jednak po ³acinie. W tym czasie Holandia posiada³a znakomitych filologów klasycznych, którzy t³umaczali dzie³a staro¿ytnych autorów na holenderski.

Malarstwo
Znani malarze holenderscy to miêdzy innymi: Rembrandt van Rijn i Vincent van Gogh.

Znani Holendrzy
* Uczeni: Erazm z Rotterdamu, filozof Christiaan Huygens, matematyk, fizyk, astronom Huig de Groot, prawnik, filozof i dyplomata, Antonie van Leeuwenhoek, naukowiec - udoskonali³ mikroskop i jako pierwszy obserwowa³ ¿ywe komórki,
* Malarze: Rembrandt van Rijn, Vincent van Gogh, Jan Vermeer,
* Pisarze: Joost van den Vondel, pisarz, uwa¿any za najwybitniejszego dramaturga niderlandzkiego, Willem Bilderdijk, pisarz, Hendrik Marsman, poeta ekspresjonistyczny, Eduard Douwes Dekker, pisarz Johan Huizinga, autor s³ynnego historycznego i kulturoznawczego dzie³a Jesieñ ¦redniowiecza, Harry Mulisch, Gerard Reve, Willem Frederik Hermans,
* Sportowcy - pi³karze: Johan Cruyff, Dennis Bergkamp, Edgar Davids, Patrick Kluivert, Marco van Basten, Ruud van Nistelrooy, Edwin van der Sar, Frank Rijkaard, Arjen Robben, Wesley Sneijder, Loraldo,
* Muzycy: E-Craig, Tiesto, Armin van Buuren, Armand Van Helden, Ferry Corsten,
* Film: re¿yserzy: Jan de Bont i Paul Verhoeven, aktorzy: Rutger Hauer i Famke Janssen,
* Fotografia: Anton Corbijn - fotografik.
¼ród³o: wikipedia - wolna encyklopedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!