Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
500 $, Ostatnia Wieczerza (srebro) + ETUI
Srebrna moneta kolekcjonerska "Ostatnia Wieczerza" - według wyobrażenia wybitnego twórcy malarstwa - Leonarda da Vinci.
Kolekcja:
srebrne monety o tematyce artystycznej
Producent: Mennica Polska
Emitent: Niue Island
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nominał: 500 dolarów
Srebro: Ag 999
Techniki dodatkowe: tampondruk
Stempel: lustrzany
Średnica: 100 mm
Waga: 750 g
Wielkość emisji: 199 szt.
Data emisji: listopad 2012 rok
Projektant: Piotr Demitraszek
W zestawie: srebrna
moneta kolekcjonerska w kapsule
ochronnej, certyfikat autentyczności Mennicy Polskiej, eleganckie
drewniane etui
"Piękno rzeczy
śmiertelnych przemija,
ale nie piękno sztuki."
Leonardo da Vinci
Kolekcjonerska moneta "Ostatnia
Wieczerza" wyemitowana przez Niue Island, prezentująca
jeden z Cudów Chrystusa - Ostatnią Wieczerzę, według
wyobrażenia wybitnego malarza, Leonarda da Vinci.
Moneta OSTATNIA WIECZERZA wykonana w srebrze wysokiej próby 999, o nominale 500 $, średnicy 100 mm i wadze aż 750 g!
Ostatnia Wieczerza Jezusa z uczniami to moment niezwykły, w którym została zapoczątkowana przyszłość chrześcijan. Jedno z najważniejszych żydowskich świąt – Pascha – tamtego wieczoru Chrystus wypełnił zupełnie nową treścią i wkrótce zmienił bieg historii świata.
„To czyńcie na moją pamiątkę” – nakazał w czasie wieczerzy. Tymi słowami podkreślił, że apostołowie nie uczestniczą jedynie w pożegnalnej uczcie, gdy On czeka na mękę i śmierć, ale że jest to początek czegoś zupełnie nowego...
Najbardziej znaną na świecie artystyczną wizją Ostatniej Wieczerzy jest dzieło Leonarda da Vinci – ścienne malowidło wykonane w refektarzu kościoła Santa Maria delle Grazie w Mediolanie.
W prezencie do każdej monety eleganckie, drewniane pudełko.
Autentyczność monety potwierdza numerowany certyfikat!
Pięknie wyeksponowana moneta stanowi
doskonałą propozycję prezentową na wiele różnych okazji.
Ostatnia Wieczerza - obraz
Leonarda da Vinci (wł.
Il Cenacolo lub L'Ultima Cena)
- malowidło ścienne Leonarda da Vinci, wykonane w refektarzu kościoła
Santa Maria delle Grazie w Mediolanie przedstawiające Ostatnią
Wieczerzę.
Malowidło powstało na zamówienie księcia Mediolanu Ludovico
Sforzy. Da Vinci malował fresk przez 3 lata. Posłużył się on nietypową
techniką, która okazała się nietrwała – mimo wielu
renowacji fresk jest nadal w złym stanie (w maju 1999 zakończono wielką
konserwację malowidła pod kierownictwem Pinin Brambilli Barcilon; prace
konserwacyjne trwały pięciokrotnie dłużej niż malowanie dzieła).
Podziwiane jest
głównie ze względu na zachowane w nim
proporcje, oraz symetrię, wyrażoną głębią pomieszczenia, w
której wraz z Jezusem ucztują apostołowie, jak
również ze względu na naturalizm obrazu i bijącą z niego
iluzję rzeczywistości. W cynowych naczyniach i szkle pierwotnie
odbijały się szaty apostołów, lecz detale te zostały
bezpowrotnie utracone.
Według włoskiego muzyka i informatyka Giovanniego Marii Pali, w obrazie
"ukryty" jest zapis muzyczny krótkiego requiem.
Przedstawiona scena
Fresk przedstawia
moment, w którym Jezus ogłasza, iż jeden z
apostołów go zdradzi (Judasz to czwarta postać od lewej).
Naturalizm obrazu jak i samo przedstawienie sceny, pełne dynamizmu i
emocji niespotykanych w ówczesnych freskach ukazujących
ostatnią wieczerzę, było niemal rewolucją. Apostołowie zgrupowani są po
trzech, jednocześnie każdy z nich inaczej reaguje na słowa Jezusa.
Leonardo nieszablonowo
namalował także postać Judasza, który
na współczesnych malarzowi przedstawieniach tej sceny był z
grupy apostołów wyizolowany, usadowiony samotnie gdzieś na
krańcu obrazu nierzadko odwrócony tyłem do widza.
Jezus nie ma kielicha, chociaż każda z osób posiada swoje
naczynie. Brak kielicha może wynikać z faktu, że obraz inspirowany jest
Ewangelią św. Jana, w której ustanawianie Eucharystii nie
zostało opisane.
Ręka z nożem
Ręka z nożem
Na obrazie daje się zauważyć rękę trzymająca nóż, tuż za
trzecim apostołem w grupie uczniów siedzących po prawicy
Jezusa. Ze względu na zły stan dzieła przez pewien czas uważano że ręka
ta, jeśli policzyć wszystkie ręce na obrazie, jest nadmiarowa i nie
należy do nikogo. Jednak obecnie dość łatwo zauważyć, że jest to dłoń
świętego Piotra, a liczba rąk na obrazie jest prawidłowa.
Gwałtowna reakcja św.
Piotra na słowa Jezusa jak i fakt, że trzyma on w
dłoni nóż, może odwoływać się do późniejszych
wydarzeń w Getsemani, gdzie św. Piotr, broniąc Jezusa, odcina jednemu z
napastników ucho. Istnieje również interpretacja,
według której wycelowane w św. Bartłomieja ostrze ma
przypominać o jego męczeńskiej śmierci.
źródło: Wikipedia