Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
Abonament - Szlak Solny / Solne Drogi (The Salt Routes) - 8 srebrnych monet proof
previous next contents

numizmatyka

Stan zachowania monet: I (menniczy)
Emitent: Republika Malawi

"Drogi Solne" - kolekcja 8 srebrnych monet wybitych stemplem lustrzanym w nakładzie 1000 sztuk. Atrakcyjny temat i sztuka w najlepszym wydaniu w Twojej kolekcji srebrnych monet!

Dokonując zakupu abonamentu, zapewniacie sobie Państwo zakup poszczególnych monet w cenie 300 zł i wysyłkę GRATIS !

Kolekcja: Solne Drogi (The Salt Routes)

Stan zachowania monety: I (menniczy)
Emitent: Malawi
Nominał: 20 kwacha
Stempel: lustrzany
Srebro: Ag 999
Techniki dodatkowe: kamień symbolizujący kryształ soli
Średnica: 40 mm
Waga: 31,1g (1 uncja trojańska srebra)
Nakład: 1.000 szt.
Rok emisji: 2009 r.
W zestawie: 8 monet kolekcjonerskich w kapsułach ochronnych, komplet 8 certyfikatów autentyczności

Nowość - Solne Drogi (The Salt Routes) - przepiękna seria 8 srebrnych monet kolekcjonerskich.
Ciekawie zapowiadająca się seria ośmiu srebrnych monet o międzynarodowym charakterze "Solne Drogi" ("The Salt Routes").

Ta piękna seria srebrnych monet liczyć będzie osiem okazów numizmatycznych, upamiętniających miasta 5 obecnych państw, przez które przebiegał słynny Szlak Solny:
Ciekawy temat, ekstremalnie niski nakład i urzekający szczegółami projekt to atuty monet z serii 8 srebrnych monet "Solne Drogi" ("The Salt Routes").

Atrakcyjny temat i sztuka w najlepszym wydaniu w Twojej kolekcji srebrnych monet!


Zasady abonamentu na monety z serii "Solne Drogi":

Solne Drogi (The Salt Routes)

Numizmatyczna podróż Szlakiem Solnym - przeszłość i teraźniejszość - asumpt do tego, by dowiedzieć się m. in. o tym, skąd pochodzi "białe złoto", czyli sól, do czego ją wykorzystywano i jak wyglądały warunki transportu.

Wzdłuż tras starego Szlaku Solnego znajduje się bowiem wiele pięknych miast, stanowiących interesującą propozycję dla podróżników i badaczy.

Co warto wiedzieć o soli, jak wiele interesujących, ekscytujących i dziwnych rzeczy można dowiedzieć się o fascynującym świecie soli, która otacza nas na co dzień, choć rzadko jesteśmy tego świadomi...

Solne Drogi (The Salt Routes)

Wiemy, że sól jest biała, ma zapach, nie jest droga i przybiera postać białych ziaren. Ale te małe ziarna sprawiają, że dzięki niej możliwy jest każdy rodzaj życia. Bez soli życie na Ziemi byłoby bowiem niemożliwe. Czy to nie wystarczający powód do traktowania tego minerału w poszanowaniu?

Solne Drogi (The Salt Routes)

Szlak Solny to dawny trakt handlowy, który służył do transportu "białego złota". Kojarzące się z bogactwem pojęcie "białe złoto" zrodziło się w średniowieczu. Tak niegdyś nazywano sól, ze względu na jej wielkie znaczenie w gospodarce i handlu. Sól nie była wtedy przyprawą, lecz stanowiła podstawę dalekomorskiego handlu produktami spożywczymi. Ryby, mięso i wszystko to, co było podatne na zepsucie, konserwowano w soli, aby umożliwić transport na duże odległości. Taka podróż trwała wówczas około 20 dni. Dziś zajmuje jedynie około 2 godzin.

Solne Drogi (The Salt Routes)

Solna Droga - popularny w średniowieczu szlak handlowy na pograniczu dzisiejszej Polski i Czech. Szlak prowadził doliną Białej Lądeckiej z Kłodzka przez Lądek, przełęcz Karpno do Javornika na Morawach. Nazwa pochodzi od soli, którą przewożono tędy z morawskich kopalń do Kłodzka i dalej na zachód i południe.

Droga solna zwana także niskim traktem (Via Regia) - to szlak, którym wożono sól z Lipska i Halle do Wrocławia i Poznania. Stanowił dogodne połączenie pomiędzy miastami Wielkopolski i Dolnego Śląska a Niemcami. Łączył takie miasta, jak Lipsk, Naumburg, Halle, Mużaków, Trzebiel, Żary, Żagań, Szprotawa, Kożuchów, Głogów, Wschowa i Kościan.

Solne Drogi (The Salt Routes)

Kijowski szlak solny - to z kolei stary szlak handlowy, którym transportowano sól pochodzącą z panwi północnego Krymu do Kijowa i całej Rusi Kijowskiej.

Pierwsza wzmianka o tym szlaku występuje w litopysie z roku 1170. Szlak ten prowadził z Krymu przez Perekop, lewym brzegiem Dniepru w górę jego biegu, przechodził na prawy brzeg Brodem Kamiańskim koło ujścia rzeki Konka, prowadząc prosto na północ omijał wielkie kolano Dniepru. Następnie ponownie przechodził na lewy brzeg Dniepru brodem koło ujścia Worskli, i prowadził dalej w kierunku Kijowa, gdzie dochodził do miasta przekraczając rzekę po raz kolejny. Innym źródłem dostaw soli dla Rusi były ruskie żupy solne wschodniego Podkarpacia.

Solne Drogi (The Salt Routes)

W polskiej historii także można poszczycić się obiektami świadczącymi o udziale Polski w transporcie soli. "Zabytkowa Kopalnia Soli w Wieliczce stanowi jedyny obiekt górniczy na świecie, czynny bez przerwy od średniowiecza do chwili obecnej. Jej oryginalne wyrobiska (chodniki, pochylnie, komory eksploatacyjne, jeziora, szyby, szybiki) o łącznej długości około 300 km usytuowano na 9 poziomach, sięgających do głębokości 327 m ilustrują wszystkie etapy rozwoju techniki górniczej w poszczególnych epokach historycznych."

Tak brzmi fragment uzasadnienia wpisu Kopalni Soli "Wieliczka" w dniu 8 września 1978 roku na I Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO wśród pierwszych 12 obiektów z całego świata.

Historia Wieliczki, sięgająca czasów średniowiecza, stanowi bowiem zwierciadło rozwoju technik górniczych, kształtowania się organizacji pracy i zarządzania, powstawania uregulowań prawnych w przemyśle, a także lekcję patriotyzmu i umiłowania wolności. Początki "Wieliczki" jednej z najsłynniejszych w świecie kopalń sięgają średniowiecza, kiedy to nosi dumną nazwę Magnum Sal - Wielka Sól. Najstarszy z dokumentów rzucający światło na dzieje kopalni to przywilej Kazimierza I z roku 1044 nazywający Wieliczkę "magnum sal alias Wieliczka".

źródło: Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!