Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
20 rubli, Żaglowce - Sailing Ships - Dar Pomorza, 2009
previous next contents

numizmatyka

Emitent: Narodowy Bank Republiki Białoruś
Stan zachowania:
I (menniczy)

Morskie opowieści... Srebrna moneta kolekcjonerska z serii "Żaglowce", o pasjonującej tematyce marynistycznej, z ciekawym hologramem na awersie.

Seria:"Żaglowce"
"Coins of the Sailing Ships Series"


Kraj: Republika Białoruś
Emitent: Narodowy Bank Republiki Białoruś
Producent: Mennica Polska S.A.
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nominał: 20 rubli
Srebro: Ag 925, hologram
Stempel: BU
Średnica: 38,61 mm
Waga: 28,28 g
Nakład: do 25.000 szt.
Data emisji: 1.10.2009 r.
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, certyfikat autentyczności Mennicy Polskiej
 
Srebrną kolekcję "Żaglowce" wyeksponujesz w eleganckiej, drewnianej kasecie tematycznej, dedykowanej tej urzekającej serii monet - LINK DO ETUI.

Morze, żywioły, magia żeglarstwa
oraz szlachetny kruszec

- druga moneta z serii "Żaglowce Świata".

20 rubli, Żaglowce Świata - Dar Pomorza, 2009

Morskie opowieści o pięknych żaglowcach
stanowiących symbol podróży
i marzeń o szerokim świecie.

Srebrna moneta kolekcjonerska "Dar Pomorza" o urzekającej tematyce marynistycznej z ciekawej serii "Żaglowce" ("Coins of the Sailing Ships Series").

Inspiracją do stworzenia nowej serii monet kolekcjonerskich były morza, oceany i pływające po nich najsłynniejsze żaglowce świata.

20 rubli, Żaglowce Świata - Dar Pomorza, 2009

Odkryj morską przygodę dzięki niesamowitej serii srebrnych monet poświęconych znanym żaglowcom, takim jak:
Piękno tkwi w szczegółach, a ta srebrna moneta kolekcjonerska z serii "Żaglowce" ma ich wiele, zachwycając ciekawym projektem i niebanalnym tematem.
Wykonana ze srebra próby Ag 925 moneta przedstawia najbliższy sercom Polaków żaglowiec - Dar Pomorza. Moneta została wybita przez Mennicę Polską w limitowanym nakładzie do 25 000 sztuk z wykorzystaniem najnowocześniejszej technologii - hologramu w kształcie róży wiatrów.

Oferowana wraz z certyfikatem autentyczności Mennicy Polskiej jest poszukiwanym przez numizmatyków, cennym eksponatem.

Seria monet „Żaglowce” prezentuje najsłynniejsze i najokazalsze jachty pełnomorskie.

Jest to pierwsza seria marynistyczna dostępna na polskim rynku numizmatycznym, dzięki czemu ma szansę stać się rynkowym przebojem wśród kolekcjonerów nie tylko w Polsce, ale także na świecie z uwagi na międzynarodowy charakter tematyki monet.


20 rubli, Żaglowce Świata - Dar Pomorza, 2009

SV „Dar Pomorza" nazywany "Białą Fregatą", został zbudowany w roku 1909 w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Po I wojnie światowej statek przeprowadzili Francuzi do portu Saint Nazaire, gdzie planowano zastąpienie nim francuskiego żaglowca szkolnego "Richelieu". Nieoczekiwanie jednak w roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Polski Pomorski Komitet Floty Narodowej. Fregata otrzymała wówczas nazwę "Dar Pomorza", na pamiątkę ofiarności pomorskiego społeczeństwa. Statek został przekazany Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni i stał się drugą (po żaglowcu "Lwowie") "kolebką polskich nawigatorów".

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej "Dar Pomorza" odbył 102 rejsy szkolne, pokonując pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. 4 sierpnia 1982 r. wycofano "Dar Pomorza" ze służby, a jego następcą został "Dar Młodzieży".

W dniu 16 listopada 1982 r. trzymasztowy żaglowiec szkolny (fregata) "Dar Pomorza" został przekazany Centralnemu Muzeum Morskiemu i stanowi statek-muzem.

*****

 Historia żaglowca Dar Pomorza

* 28 września 1909 - wodowanie jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej Prinzess Eitel Friedrich
* 6 kwietnia 1910 - wyszedł z Hamburga w dziewiczy rejs do Kristiansand i Antwerpii
* 1919 - przejęcie przez Francuzów i przeprowadzenie do portu Saint-Nazaire
* 1926 - zmiana nazwy na Colbert
* 1927 - zakup przez barona de Foreste z zamiarem przekształcenia w jacht oceaniczny
* 1929 - zakup z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7 000 funtów szterlingów jako następca Lwowa
* grudzień 1929 - jako Pomorze pod dowództwem Konstantego Maciejewicza przepłynął z Saint Nazaire do duńskiej stoczni w Nakskov na remont
* ? - zmiana nazwy na Dar Pomorza dla upamiętnienia znacznego udziału pomorskiego społeczeństwa w składkach. Doświadczenia, zebrane przez stocznię Nakskov Skibsvaerft przy przebudowie żaglowca zaowocowały budową sławnego, pływającego do dziś pełnorejowca "Danmark".
* 1930
- 19 czerwca - przybycie na redę Gdyni
- 13 lipca - ks. biskup Stanisław Okoniewski poświęcił statek i jego banderę
- 20 lipca-30 września - pierwszy rejs szkolny
* 22 listopada 1931 - pierwsze przekroczenie równika
* 16 września 1934-3 września 1935 - podróż dookoła Świata pod dowództwem kpt. ż. w. Konstantego Maciejewicza-Matyjewicza.
W dniu powrotu do Gdyni na stermaszcie statku zawisł wimpel o długości 39 metrów - symbol przebytych w czasie podróży 39 tysięcy mil morskich
- 2 listopada 1937 - opłynięcie przylądka Horn
* 1 września 1939 - 21 października 1945 - internowanie przez Szwedów w Sztokholmie
* 24 października 1945 - powrót do Gdyni
* 1972 - pod dowództwem kpt. ż. w. Kazimierza Jurkiewicza wygrał etap Operacji Żagiel (Cutty Sark Tall Ships' Races) na trasie Solent - Skaw, pokonując szkolny bark ówczesnej Bundesmarine "Gorch Fock", dowodzony przez kpt. ż. w. Ernsta von Witzendorffa
* 1974 - udział w Operacji Żagiel w Gdyni. W klasie A statek zajął w regatach czwarte miejsce
* 1976 - udział w regatach Operation Sail w USA, zorganizowanych dla uczczenia 200-lecia podpisania amerykańskiej Deklaracji Niepodległości. Wspaniałe przyjęcie statku przez amerykańską Polonię.
* 1980 - pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza zdobył Cutty Sark Trophy
* wrzesień 1981 - ostatni rejs
* 4 lipca 1982 - formalne wycofanie ze służby i przeniesienie bandery na Dar Młodzieży
* 16 listopada 1982 - przekazanie Centralnemu Muzeum Morskiemu
* 27 maja 1983 - otwarcie muzeum
* czerwiec 1986 - z pokładu pracowała radiostacja amatorska SP0DM wystawiona przez SP2ZCD - HKŁ Audion przy KH ZHP Gdynia
* 18-20 lipca 2003 - w czasie zlotu żaglowców z pokładu pracowała radiostacja amatorska SN0OSG wystawiona przez SP2ZIE - Morski Klub Łączności SZKUNER.

Dorobek pod polską banderą
* odbył 102 rejsy szkolne
* przepłynął pół miliona mil morskich - jest to odległość równa około 50 rejsom dookoła świata
* zasłynął jako pierwszy statek w dziejach polskiej bandery handlowej, jaki opłynął dookoła świat
* wyszkolił 13 384 studentów
* w polskiej historii statku dowodziło nim sześciu Komendantów:
- jako pierwszy - kpt. ż. w. Konstanty Maciejewicz-Matyjewicz,
- jako ostatni - kpt. ż. w. Tadeusz Olechnowicz.

Dane techniczne
* bandera: Polska
* typ ożaglowania: fregata
* obecny armator: Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku
* port macierzysty: Gdynia
* ex: Prinzess Eitel Friedrich Colbert, Pomorze
* rok budowy: 1909
* rok wycofania: 1982
* materiał konstrukcyjny: stal
* budowniczy: stocznia Blohm + Voss, Hamburg
* armator: Centralne Muzeum Morskie
* wymiary:
- długość po pokładzie: 80,3 m
- długość całkowita z bukszprytem (L): 93 m
- wysokość max. masztów (H): 41,4 m
- szerokość (B): 12,6 m
- zanurzenie (D): 5,7 m
* pojemność rejestrowa:
- brutto: 1561 BRT (4418 m³)
- netto: 525 NRT (1486 m³)
* wyporność: 2500 ton
* powierzchnia żagli: 2100 m²
* ilość masztów: 3
* silnik pomocniczy: 430 KM (316 kW), MAN, Diesel
* załoga: ok. 189 osób (28 osób załogi stałej i 150-200 uczniów-praktykantów)
* prędkość pod żaglami:
- średnia - 5 węzłów
- największa osiągnięta - 17 węzłów

Żaglowce Świata - Dar Pomorza

Muzeum
Dar Pomorza - Oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdynia, Aleja Jana Pawła II.
Godziny otwarcia:
* w sezonie (od 19 czerwca do 3 września): codziennie 9 - 18
* poza sezonem:
- od wtorku do piątku 9:30 - 16
- w soboty i niedziele 10 - 16.

Plany i modele
* Mały Modelarz nr 6-7/74, 2-3/79, 4-5/02

Żaglowce Świata - Dar Pomorza

Komendanci (kapitanowie)
* Konstanty Matyjewicz-Maciejewicz
* Konstanty Kowalski
* Kazimierz Jurkiewicz
* Tadeusz Olechnowicz

źródło: Mennica Polska / Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!