Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
20 rubli, Żaglowce - Sailing Ships - Dar Pomorza, 2009
Emitent:
Narodowy Bank Republiki Białoruś
Stan zachowania: I (menniczy)
Morskie
opowieści... Srebrna moneta kolekcjonerska z serii "Żaglowce", o pasjonującej tematyce marynistycznej, z ciekawym hologramem na awersie.
Seria:"Żaglowce"
"Coins
of the Sailing Ships Series"
Kraj:
Republika
Białoruś
Emitent: Narodowy Bank Republiki
Białoruś
Producent: Mennica Polska S.A.
Stan
zachowania monety:
I (menniczy)
Nominał: 20 rubli
Srebro:
Ag 925,
hologram
Stempel: BU
Średnica: 38,61 mm
Waga: 28,28 g
Nakład: do 25.000 szt.
Data
emisji:
1.10.2009
r.
W zestawie: srebrna
moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, certyfikat autentyczności
Mennicy Polskiej
Morze, żywioły, magia
żeglarstwa
oraz szlachetny kruszec
- druga moneta z
serii "Żaglowce Świata".
Morskie
opowieści o pięknych żaglowcach
stanowiących symbol podróży
i marzeń o szerokim świecie.
Srebrna moneta
kolekcjonerska "Dar Pomorza" o urzekającej
tematyce marynistycznej z ciekawej serii "Żaglowce" ("Coins of the Sailing Ships
Series").
Inspiracją
do stworzenia nowej serii monet kolekcjonerskich były morza, oceany i
pływające po nich najsłynniejsze żaglowce świata.
Odkryj
morską przygodę dzięki niesamowitej serii srebrnych monet poświęconych
znanym żaglowcom, takim jak:
- Sedov,
Dar Pomorza, Amerigo Vespucci, USS Constitution, Cutty Sark, Kruzenshtern.
Piękno
tkwi w szczegółach, a ta srebrna moneta kolekcjonerska z
serii
"Żaglowce" ma ich wiele, zachwycając ciekawym projektem i
niebanalnym tematem.
- Dzięki
ciekawej tematyce marynistycznej, oryginalnemu projektowi, nowoczesnej
technologii i pięknemu kolekcjonerskiemu wykonaniu -
moneta ta z
pewnością będzie godną ozdobą każdej poważnej kolekcji.
Wykonana ze srebra
próby Ag 925 moneta przedstawia najbliższy sercom
Polaków żaglowiec - Dar Pomorza. Moneta
została wybita przez Mennicę Polską w limitowanym nakładzie do 25 000
sztuk z wykorzystaniem
najnowocześniejszej technologii - hologramu w kształcie róży
wiatrów.
Oferowana wraz z certyfikatem autentyczności Mennicy Polskiej jest
poszukiwanym przez numizmatyków, cennym eksponatem.
Seria
monet „Żaglowce” prezentuje najsłynniejsze i najokazalsze
jachty pełnomorskie.
Jest to pierwsza
seria marynistyczna dostępna na polskim rynku numizmatycznym,
dzięki czemu ma szansę stać się rynkowym przebojem wśród
kolekcjonerów nie tylko w Polsce, ale także na świecie z
uwagi na międzynarodowy charakter tematyki monet.
SV „Dar Pomorza" nazywany
"Białą Fregatą", został zbudowany
w roku 1909 w
stoczni Blohm & Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej
marynarki handlowej. Po I wojnie światowej statek przeprowadzili
Francuzi do portu Saint Nazaire, gdzie planowano zastąpienie nim
francuskiego żaglowca szkolnego "Richelieu". Nieoczekiwanie jednak w
roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste.
W roku
1929 statek został zakupiony z datków społecznych
przez Polski Pomorski Komitet Floty Narodowej. Fregata otrzymała
wówczas nazwę "Dar Pomorza", na pamiątkę ofiarności
pomorskiego społeczeństwa. Statek został przekazany Państwowej Szkole
Morskiej w Gdyni i stał się drugą (po żaglowcu "Lwowie") "kolebką
polskich nawigatorów".
W ciągu
51 lat służby
dla Polskiej Marynarki Handlowej "Dar Pomorza" odbył 102 rejsy szkolne,
pokonując pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie
przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej. 4 sierpnia 1982 r.
wycofano "Dar Pomorza" ze służby, a jego następcą został "Dar
Młodzieży".
W dniu
16 listopada 1982
r. trzymasztowy żaglowiec
szkolny (fregata) "Dar Pomorza" został przekazany Centralnemu Muzeum
Morskiemu i stanowi
statek-muzem.
*****
Historia żaglowca Dar
Pomorza
* 28 września 1909 - wodowanie jako
statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej Prinzess Eitel Friedrich
* 6 kwietnia 1910 - wyszedł z Hamburga w
dziewiczy rejs do Kristiansand i Antwerpii
* 1919 - przejęcie przez
Francuzów i przeprowadzenie do portu Saint-Nazaire
* 1926 - zmiana nazwy na Colbert
* 1927 - zakup przez barona de Foreste z
zamiarem przekształcenia w jacht oceaniczny
* 1929 - zakup z datków
społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7 000
funtów szterlingów jako następca Lwowa
* grudzień 1929 - jako Pomorze pod
dowództwem Konstantego Maciejewicza przepłynął z Saint
Nazaire do duńskiej stoczni w Nakskov na remont
* ? - zmiana nazwy na Dar
Pomorza dla upamiętnienia znacznego udziału pomorskiego społeczeństwa w
składkach. Doświadczenia, zebrane przez stocznię
Nakskov Skibsvaerft przy przebudowie
żaglowca zaowocowały budową sławnego, pływającego do dziś pełnorejowca
"Danmark".
* 1930
- 19 czerwca - przybycie na redę Gdyni
- 13 lipca - ks. biskup Stanisław Okoniewski poświęcił statek i jego
banderę
- 20 lipca-30 września - pierwszy rejs szkolny
* 22 listopada 1931 - pierwsze
przekroczenie równika
* 16 września 1934-3 września 1935 -
podróż dookoła Świata pod dowództwem kpt. ż. w.
Konstantego Maciejewicza-Matyjewicza.
W dniu
powrotu do Gdyni na stermaszcie statku zawisł wimpel o długości 39
metrów - symbol przebytych w czasie podróży 39
tysięcy mil morskich
-
2 listopada 1937 - opłynięcie przylądka Horn
* 1 września 1939 - 21 października 1945
- internowanie przez Szwedów w Sztokholmie
* 24 października 1945 -
powrót do Gdyni
* 1972 - pod dowództwem kpt.
ż. w. Kazimierza Jurkiewicza wygrał etap Operacji Żagiel (Cutty Sark
Tall Ships' Races) na trasie Solent - Skaw, pokonując
szkolny
bark ówczesnej Bundesmarine "Gorch Fock", dowodzony przez
kpt. ż. w. Ernsta von Witzendorffa
* 1974 - udział w Operacji Żagiel w
Gdyni. W klasie A statek zajął w regatach czwarte miejsce
* 1976 - udział w regatach Operation
Sail w USA, zorganizowanych dla uczczenia 200-lecia podpisania
amerykańskiej Deklaracji Niepodległości. Wspaniałe
przyjęcie
statku przez amerykańską Polonię.
* 1980 - pod dowództwem kpt.
ż. w. Tadeusza Olechnowicza zdobył Cutty Sark Trophy
* wrzesień 1981 - ostatni rejs
* 4 lipca 1982 - formalne wycofanie ze
służby i przeniesienie bandery na Dar Młodzieży
* 16 listopada 1982 - przekazanie
Centralnemu Muzeum Morskiemu
* 27 maja 1983 - otwarcie muzeum
* czerwiec 1986 - z pokładu pracowała
radiostacja amatorska SP0DM wystawiona przez SP2ZCD - HKŁ Audion przy
KH ZHP Gdynia
* 18-20 lipca 2003 - w czasie zlotu
żaglowców z pokładu pracowała radiostacja amatorska SN0OSG
wystawiona przez SP2ZIE - Morski Klub Łączności
SZKUNER.
Dorobek pod polską banderą
* odbył 102 rejsy szkolne
* przepłynął pół miliona mil
morskich - jest to odległość równa około 50 rejsom dookoła
świata
* zasłynął jako pierwszy statek w
dziejach polskiej bandery handlowej, jaki opłynął dookoła świat
* wyszkolił 13 384 studentów
* w polskiej historii statku dowodziło
nim sześciu Komendantów:
- jako
pierwszy - kpt. ż. w. Konstanty Maciejewicz-Matyjewicz,
- jako
ostatni - kpt. ż. w. Tadeusz Olechnowicz.
Dane techniczne
* bandera: Polska
* typ ożaglowania: fregata
* obecny armator: Centralne Muzeum
Morskie w Gdańsku
* port macierzysty: Gdynia
* ex: Prinzess Eitel Friedrich Colbert,
Pomorze
* rok budowy: 1909
* rok wycofania: 1982
* materiał konstrukcyjny: stal
* budowniczy: stocznia Blohm + Voss,
Hamburg
* armator: Centralne Muzeum Morskie
* wymiary:
- długość po pokładzie: 80,3 m
- długość całkowita z bukszprytem (L): 93 m
- wysokość max. masztów (H): 41,4 m
- szerokość (B): 12,6 m
- zanurzenie (D): 5,7 m
* pojemność rejestrowa:
-
brutto: 1561 BRT (4418 m³)
- netto: 525 NRT (1486 m³)
* wyporność: 2500 ton
* powierzchnia żagli: 2100 m²
* ilość masztów: 3
* silnik pomocniczy: 430 KM (316 kW),
MAN, Diesel
* załoga: ok. 189 osób (28
osób załogi stałej i 150-200
uczniów-praktykantów)
* prędkość pod żaglami:
- średnia - 5 węzłów
- największa osiągnięta - 17 węzłów
Muzeum
Dar Pomorza - Oddział Centralnego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Gdynia, Aleja Jana Pawła II.
Godziny otwarcia:
* w sezonie (od 19 czerwca do 3
września): codziennie 9 - 18
* poza sezonem:
- od wtorku do piątku 9:30 - 16
- w soboty i niedziele 10 - 16.
Plany i modele
* Mały Modelarz nr 6-7/74, 2-3/79, 4-5/02
Komendanci (kapitanowie)
* Konstanty Matyjewicz-Maciejewicz
* Konstanty Kowalski
* Kazimierz Jurkiewicz
* Tadeusz Olechnowicz
źródło:
Mennica Polska / Wikipedia