Arystokracja
w¶ród monet!
Czwarta w kolejno¶ci srebrna moneta kolekcjonerska z miêdzynarodowej
serii
piêknych
monet,
ciesz±cej siê uznaniem kolekcjonerów na ca³ym ¶wiecie -
"Malarze ¦wiata" ("Painters
of the World").
Girls at the Piano (1892), Musée d'Orsay, Pary¿
Srebrna moneta upamiêtnia
¿ycie i twórczo¶æ Augusta
Renoira.
Ten wybitny
francuski malarz na swych barwnych
dzie³ach
sztuki, bêd±cych wyrazem fascynacji cz³owiekiem, uwieczni³ odcienie
prawdziwego ¿ycia.
Portret Jeanne Samary (1877),
Puschkin-Museum, Moskwa
Pierre
- Auguste Renoir
of the Painters of the world series
- Reverse: in the
left corner, at the bottom, a stylized image of Pierre-Auguste Renoir.
Below it, a stylised inscription: Pierre Auguste / Renoir. In the left
corner, at the top, an inscription: 1841-1919 (years of his birth and
death). At the background, a stylized world-renowned “Jeanne
Samary” painting of Renoir.
- Obverse: in the
central part, a stylized image of “Girls at the
Piano” painting - one of the most famous painting of Renoir.
On the right side, a vertical inscription in Catalan language:
PRINCIPAT D’ANDORRA (Principality of Andorra). At the bottom,
on the left, the the Coat of Arms of the Principality of Andorra; below
it, the Mint’s Mark: M/W. Under the “Girls at the
Piano”, on the right side, a year of issue, 2008 and a
nominal value of the coin, 10 D., which means 10 diners.
Numizmatyka to nie tylko sztuka,
ale
tak¿e prawdziwa nauka!
W historii
ludzko¶ci ludzie od
wieków interesowali siê i interesuj± nadal sztuk±, w tym
malarstwem.
Niektórzy kupuj± oryginalne dzie³a artystów, inni
kolekcjonuj±
reprodukcje obrazów, podczas gdy inni czerpi± przyjemno¶æ z
kolekcjonowania wyj±tkowych przedmiotów, w tym monet
kolekcjonerskich
uwieczniaj±cych te piêkne obrazy.
Niskonak³adowa moneta projektu Roberta Kotowicza ma
kszta³t przypominaj±cy obrazy
s³ynnego malarza. Posiada ponadto te same parametry
techniczne: wymiary, wagê i opakowanie, jak polskie klipy z serii
"Polscy Malarze", zatem bêdzie estetycznie komponowaæ siê z tymi
monetami w jednej kolekcji.
Kolejn± zalet± tej piêknie prezentuj±cej siê monety, jak i ca³ej serii,
jest jej relatywnie niski nak³ad.
Istotny
jest tak¿e miêdzynarodowy charakter serii "Malarze ¦wiata". Jest to
bowiem dzie³o tworzone przez Mennicê Polsk± we wspó³pracy z
emitentami ró¿nych pañstw. Poprzednie srebrne monety z tej
serii to:
"Ars
longa, vita brevis."
"Sztuka
trwa, ¿ycie przemija."
Hipokrates
Jako "ma³e dzie³a
sztuki", przyci±gaj±c uwagê swoimi niebanalnymi projektami, te srebrne
monety zyska³y du¿e uznanie w oczach kolekcjonerów na ca³ym
¶wiecie, staj±c siê niepowtarzaln± ozdob± kolekcji numizmatycznych.
Bardzo szybko sta³y siê
tak¿e obiektem po¿±dania inwestorów, osi±gaj±c niebywa³e
kwoty w porównaniu do ich cen emisyjnych.
Moneta wyemitowana w
ho³dzie artystycznemu geniuszowi malarza - atrakcyjny temat i sztuka w
najlepszym wydaniu w Twojej kolekcji monet!
Auguste Renoir,
Pierre-Auguste
Renoir
(ur. 25 lutego 1841, zm. 3 grudnia 1919) - malarz i
rze¼biarz francuski.
Wspó³twórca i jeden z czo³owych przedstawicieli
impresjonizmu.
Karierê artystyczn± zaczyna³ od dekorowania porcelanowych
zastaw
sto³owych. W twórczo¶ci malarskiej koncentrowa³ siê na
portretach dzieci i kobiet, aktach oraz martwych naturach.
W ci±gu
niemal sze¶ædziesiêcioletniej kariery namalowa³ oko³o sze¶ciu tysiêcy
obrazów. Nigdy nie zajmowa³ siê malarstwem pejza¿owym tak
intensywnie jak inni impresjoni¶ci.
By³ te¿ p³odnym rysownikiem,
tworz±c pobie¿ne szkice wykonane ró¿nymi technikami.
W wieku
66 lat artysta podj±³ pierwsze próby rze¼biarskie, kiedy by³
ju¿ powa¿nie chory na reumatyzm.
Biografia malarza
Pochodzi³ z Limoges we
Francji, z rodziny robotniczej. W roku 1845 jego
rodzina przenios³a siê do Pary¿a. By³ szóstym z siedmiorga
dzieci biednego krawca Léonarda i jego ¿ony Marguerite.
Jako
nastolatek, pracowa³ w fabryce porcelany i tam nauczy³ siê przyozdabiaæ
porcelanê, co wywar³o wp³yw na jego pó¼niejszy styl i
sposób manipulacji kolorem. Gdy pojawi³y siê maszyny do
produkcji i ozdabiania ceramiki i fabrykê zamkniêto, Renoir zacz±³
malowaæ chiñskie wachlarze.
Od 1862 studiowa³
sztukê w Pary¿u pod kierunkiem Charlesa Gleyre`a.
Jego przyjació³mi zostali Frédéric
Bazille, Claude Monet i Alfred Sisley.
Zadebiutowa³ w roku
1864 obrazem
Esmeralda, który po wystawie uzna³ za niedoskona³y i
który w przyp³ywie samokrytycyzmu zniszczy³. W jego
wczesnych obrazach widoczny jest wp³yw Eugène Delacroix i
Gustave'a Courbeta oraz malarstwa weneckiego.
Wojna francusko-pruska
zmieni³a na jaki¶ czas jego plany - w roku 1870
zaci±gn±³ siê do wojska jako kirasjer. Po wojnie powróci³ do
Pary¿a i znów zaj±³ siê malarstwem, otwieraj±c okres
impresjonistyczny w swojej karierze. Ju¿ w kwietniu 1874 wystawia³
swe
prace na pierwszej wystawie impresjonistów w atelier Nadara
na Boulevard des Capucines.
W 1879
wyjecha³ do Afryki, od 1881 przebywa³ w Algierii, a potem w
Madrycie (gdzie podziwia³ prace Diego Velázqueza) i we
W³oszech. Dziêki tym podró¿om mia³ okazjê zetkn±æ siê z
malarstwem Rafaela i Ingresa, co spowodowa³o oddalenie siê od za³o¿eñ
impresjonizmu.
Nastêpna faza jego twórczo¶ci,
charakteryzowana przez przewagê rysunku, ostrzejszych
konturów, g³adkiej faktury i ch³odniejszych
kolorów trwa od 1883 do 1888 i okre¶lana jest mianem
"suchej" lub "ostrej".
Nastêpuje po niej okres "per³owy", w
którym barwy s± ¿ywsze i ostrzejsze, z przewag± czerwieni, a
kreska delikatniejsza.
Oko³o roku 1892, Renoir zacz±³ chorowaæ na reumatoidalne zapalenie
stawów. W roku 1907, przeniós³ siê wraz z rodzin±
do Les Collettes, posiad³o¶ci w Cagnes-sur-Mer w pobli¿u wybrze¿a
¶ródziemnomorskiego.
Od nazwy tej miejscowo¶ci pochodzi
nazwa ostatniego okresu twórczo¶ci Renoira. Malowa³ on przez
ostatnie 20 lat ¿ycia, nawet na wózku inwalidzkim, gdy
reumatyzm powa¿nie ograniczy³ jego mo¿liwo¶ci ruchowe.
Jego d³onie
uleg³y powa¿nym deformacjom, a prawe ramiê uleg³o ankylozie (zrostowi
ko¶ci stawowych), co wymusi³o na nim zmianê techniki malarskiej -
zacz±³ malowaæ za pomoc± pêdzla umocowanego do ramienia.
Tworzy³ tak¿e
rze¼by w glinie, z pomoc± asystenta, który bezpo¶rednio
nanosi³ zmiany wed³ug jego wskazówek.
Aby umo¿liwiæ sobie
malowanie du¿ych obrazów, w fazie zaawansowanej choroby
Renoir korzysta³ z urz±dzeñ, które przesuwa³y
p³ótno pod jego d³oni±. Pod koniec ¿ycia zaj±³ siê
równie¿ edukacj± innych malarzy.
Mia³ z ¿on± Alin±
Victorine Charigot (zmar³± 27 czerwca 1915) trzech
synów: Pierre'a, aktora, Jeana, re¿ysera i pisarza oraz Claude'a, producenta filmowego.
Malarz zmar³ w dniu 3 grudnia 1919 roku w Cagnes na zapalenie p³uc.
Spoczywa na
cmentarzu w Essoyes, rodzinnej miejscowo¶ci swojej ¿ony.
Kalendarium
Rodzina:
* 1773 - styczeñ:
urodzi³ siê w Limoges
Franciszek Renoir, dziadek malarza ze strony ojca.
* 1778 - 3 pa¼dziernika
- urodzi³a siê w
Limoges Anna Regnier, babka malarza ze strony ojca.
* 1795 - 28 grudnia (23
frimaire`a IV
roku): ¶lub Franciszka Renoira z Ann± Regnier w Limoges.
* 1799 - 7 lipca (18
messidora VII
roku): urodzi³ siê w Limoges Leonard Renoir, ojciec malarza.
* 1807 - urodzi³a siê w
Saintes
Marguerite Merlet, matka malarza.
* 1828 - 17 listopada:
¶lub Leonarda
Renoira z Marguerite Merlet w Saintes.
Auguste Renoir:
- 1841 - 25
lutego: urodzi³ siê w Limoges
- 1844:
przeprowadza siê z rodzicami do
Pary¿a
- 1860: stara
siê o zezwolenie na
kopiowanie obrazów w Luwrze' mieszka przy ul. d`Argenteuil 23
- 1861:
ponownie stara siê o zezwolenie
w Luwrze
- 1863:
rozpoczyna naukê pod kierunkiem
malarza Charles`a Gleyre`a w Ecole des Beaux-Arts; poznaje Bazille`a,
Moneta i Sisleya
- 1863:
poznaje Fantina, z
którym czêsto bywa w Luwrze; stara siê o zezwolenie w Luwrze
- 1864:
zawi±zuje przyja¼ñ z Jules Le
Coeurem; poznaje Diaza w lesie Fontainebleau; jeden z jego
obrazów zostaje przyjêty do Salonu (pó¼niej przez
niego zniszczony)
- 1865:
wystawia na Salonie dwa obrazy;
poznaje Couerbeta; p³ynie z Sisleyem do Rouen, pracuje z nim tak¿e w
Marlotte
- 1866:
pracuje w Marlotte; pocz±tek
zwi±zku z Liz±; maluje widoki Pary¿a; mieszka z Bazille`em przy ul.
Visconti; zostaje odrzucony na Salonie; Sierpieñ: wraz z Sisleyem go¶ci
u rodziny Le Coeura w Berck nad kana³em La Manche
- 1868: Liza
zosta³a przyjêta na Salon;
maluje portrety Sisleya i Bazille`a; ofiarowuje jeden z nich Manetowi,
któremu siê bardzo spodoba³
- 1869: jeden
obraz zostaje przyjêty na
Salon; mieszka w Ville d`Avray z rodzicami i Liz±; pracuje z Monetem;
maluje w Bougival; bieda nie pozwala mu na zakup farb
- 1870:
wystawia na Salonie dwa obrazy;
mieszka z Bazille`em; zostaje powo³any do wojska (lipiec-marzec 1871),
wys³any do Bordeaux, a nastêpnie do Tarbes w Pirenejach; choruje ciê¿ko
na dyzenteriê
- 1871:
podczas Komuny Paryskiej
przebywa w Pary¿u, nastêpnie w Louveciennes i w Bougival, gdzie pracuje
z Sisleyem; po upadku Komuny wynajmuje pracowniê przy ul.
Nôtre-Dame-des-Champs
- 1872: odrzucony na Salonie; podpisuje
petycjê w sprawie nowego Salonu Odrzuconych; przedstawiony przez Degasa
Duretowi; mieszka w Pary¿u; maluje Pont-Neuf, czêsto odwiedza Moneta w
Argenteuil; Liza, jego dawna kochanka, wychodzi za m±¿ za m³odego
architekta, przyjaciela Jules Le Coeura; Renoir nie spotyka jej ju¿
nigdy
- 1919 - 3 grudnia: umiera w Cagnes, w
wieku 78 lat.
Styl malarza
Renoir nie
malowa³ pejza¿y. W centrum jego zainteresowañ malarskich
znajdowa³y siê kobiety, dzieci i kwiaty. Artysta usi³owa³ w swoich
scenach rodzajowych odtwarzaæ przelotn± chwilê i trafno¶æ
bezpo¶redniego w³asnego wra¿enia.
W jego twórczo¶ci nie
znajdzie siê g³êbokich prze¿yæ czy rezultatów
twórczych refleksji. Rezygnowa³ z duchowych tre¶ci w sztuce,
za to kreowa³ ¶wiat czystych barw i harmonijnych form. Portrety Renoira
wydaj± siê czasem banalne i przes³odzone a charakterystyka modela
powierzchowna.
Charakteryzuj± siê jednak oryginalnym i niespotykanym u
innych impresjonistów stylem. W podesz³ym wieku przyj±³ w
swoich pracach typ "piêknej kobiety", której nagie cia³o
malowa³ odt±d bardzo chêtnie w jaskrawych odcieniach ró¿u.
Najlepsze prace powsta³y w latach siedemdziesi±tych i osiemdziesi±tych.
Cechuj± siê ¶wie¿o¶ci± doznañ i niezwyk³± umiejêtno¶ci± doskona³ego ich
odtwarzania.
"Gdy malujê, chcê byæ jak zwierzê" - mawia³ o sobie
¿artobliwie.
Twórczo¶æ
malarska:
- Diana
³owczyni - 1867
- Liza z
parasolk± - 1867
- Bazille
przy sztalugach - 1867
- Sisley z
¿on± - 1868
- La
Grenouillère - 1869
- Kobieta w
k±pieli - 1870
- Maki - 1873
- Lo¿a - 1874
- Droga
w¶ród traw - 1875
- Moulin de
la Galette - 1876
- Hu¶tawka -
1877
- Pani
Charpentier z dzieæmi - 1878
- Sekwana w
Asnières - 1879
- ¦niadanie
wio¶larzy - 1881
- Ska³y w
Guernsey - 1883
- Macierzyñstwo
- 1886
- Wielkie
k±pi±ce siê - 1887
- Córki
Mendesa przy pianinie
- 1888
- Oda do
kwiatów - 1909
- Gabrielle z
ró¿± - 1911
- S±d Parysa
- 1914
- Parasolki -
1881
- Lekcja
pisania - 1905.
Pozosta³e wspania³e
dzie³a tego wybitnego malarza mo¿na zobaczyæ TUTAJ.
¼ród³o: Mennica Polska. / Wikipedia