Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
100 Euro, Korony Habsburgów - Korona Arcyksięcia, 2009
previous next contents

numizmatyka

Emitent: Narodowy Bank Austrii
Stan zachowania monety: I (menniczy)

Złota moneta kolekcjonerska o nominale 100 Euro - 2 spośród 5 z serii "Korony Habsburgów". Europejska historia uwieczniona na wieki w szlachetnym, iście królewskim kruszcu, wciąż zyskującym na wartości!


Seria: "Korony Habsburgów"

Stan zachowania monety: I (menniczy)
Kraj:
Austria (Country: Austria)
Producent:
Mennica Austrii (Producer: Austrian Mint)
Nominał: 100 Euro (Face Value: 100 Euro)
Waga: 16 g (Weight: 16 g)
Średnica: 30 mm (Diameter: 30 mm)
Skład: .986 Au - złoto (Composition: .986 - gold)
Stempel:
lustrzany (proof)
Krawędź: zwykła (Edge: Plain)
Nakład:
30.000 szt. (Mintage: 30.000 pcs)
Data emisji: 4.11.2009 r. (Year of Issue: 4.11.2009)
W zestawie: złota moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, eleganckie etui w kolorze złotym, etui ochronne w kolorze białym, pozłacana szpila z wizerunkiem korony, indywidualnie numerowany certyfikat autentyczności !

Ponadczasowy portret majestatycznego monarchy. Kuszący blask szlachetnego kruszcu.

Historia, która pozostawiła ślad na złotej monecie kolekcjonerskiej...


100 Euro, Korony Habsburgów - Korona Arcyksięcia, 2009
Korona cesarska


Złota moneta kolekcjonerska o nominale 100 Euro - Korona Arcyksięcia - Hołd - to 2 spośród 5 monet z nowej serii o ciekawej tematyce historycznej - "Korony Habsburgów".

Nowa moneta z serii "Korony Habsburgów" na awersie przedstawia umieszczoną na poduszce z aksamitu piękną koronę austriackiego arcyksięcia. Oryginalny złoty diadem z ośmioma szczytami zwieńczony jest dwoma perłowymi łukami z dużym szafirem i krzyżem w centrum.

Rewers monety ukazuje procesję, podczas której oddany zostaje hołd władcy. Orszak podąża z wiedeńskiej Katedry Świętego Szczepana do Hofburga, czyli pałacu władców Austrii, poczynając od Rudolfa I aż do Karola I, czyli od XIII wieku do roku 1918.

Zabytkowa katedra została zbudowana w latach 1230 - 1263 w stylu późnoromańskim, a następnie ją rozbudowywano od XIV do początku XVI wieku. Wówczas to katedra otrzymała obecną gotycką formę. Jest to jedna z największych świątyń europejskich: jej długość wynosi 107, a szerokość 34 metry.

Obecnie Katedra Świętego Szczepana Męczennika w Wiedniu to najważniejsza i jedna z najstarszych świątyń w stolicy Austrii, duma i jeden z symboli Wiednia. Wznosząca się pośrodku Placu Świętego Szczepana w sercu najstarszej części miasta - katedra znana jest z licznych przedstawień w dziejach malarstwa i grafiki. To także ważny ośrodek kultu maryjnego. W południowej nawie znajduje się bowiem cudowny obraz Matki Boskiej z Pócs.


Europejska historia uwieczniona na wieki w szlachetnym, iście królewskim kruszcu - złocie wysokiej próby, wciąż zyskującym na wartości!

Bogata w detale, misternie wykonana złota moneta kolekcjonerska z Austrii uwiecznia jeden z najważniejszych symboli władzy w historii - koronę Arcyksięcia Austrii. Ten wyjątkowy skarb historyczny został wyryty z ogromną precyzją i kunsztem mincerskim na unikalnym, złotym krążku o średnicy 30 mm. Blasku złotej monecie dodaje stempel lustrzany.

Kolejna moneta z tej ciekawej serii historycznej - Korona Świętego Stefana - króla Węgier - zostanie wyemitowana w listopadzie 2010 roku. Poprzednią monetą była złota moneta uwieczniająca wizerunek i koronę cesarza Ottona I (936-972).

Złote monety kolekcjonerskie z serii "Korony Habsburgów" zaprojektowano i wybito w Austrian Mint - renomowanej mennicy o ponad 800-letniej tradycji numizmatycznej.

Dodatkowo zaprojektowano wykładaną aksamitem w królewskim kolorze i przeznaczoną specjalnie do przechowywania całej serii 5 złotych monet ekskluzywną kasetę, która widoczna jest po prawej stronie na ostatnim zdjęciu, licząc od góry. Kaseta zbiorcza nie wchodzi w skład tego produktu, można ją zakupić osobno.

W skład tej ciekawej, historycznej serii wchodzić będą złote monety kolekcjonerskie:
  • Korona Świętego Cesarstwa Rzymskiego - Otton I Wielki - emisja: 5.11.2008 r.
  • Korona Arcyksięcia austriackiego - emisja: 4.11.2009 r.
  • Korona Świętego Stefana (Węgry) - emisja: 10.11.2010 r.
  • Korona Świętego Wacława (Czechy) - emisja: 9.11.2011 r.
  • Korona Cesarza Austrii - emisja: 14.11.2012 r.


Korona cesarza Ottona I

100 Euro - Crown of an Archduke - proof
from new series "Die Kronen der Habsburger"

Date of issue: November 4, 2009, Fine: Au 986, weight: 16 gr., diameter: 30 mm, mintage: max. 30,000 pcs, quality: proof

The obverse of the coin shows the archducal crown resting on a Baroque cushion. The crown consists of a red velvet cap attacked to a diadem of eight peaks, topped by two pearl-studded arches. In the centre is a large sapphire symbolising the world, surmounted by a cross.

The reverse depicts part of the procession itself as three high dignitaries carry the crown, orb and sceptre along the street known as the "Graben" in Vienna. Soldiers and drummers line the processional route with crowds of citizens behind them. The title "Archduke" is an Austrian speciality. Duke Rudolf IV. invented the title of "Archduke" in the spurious document known as the Privilegium maius.

Austria was not a member of the electoral college of the Holy Roman Empire and Rudolph was determined to assert his rank as equal to that of those Electors - hence this forgery. The position was regularised however and the title Archduke was borne by the male members of the House of Habsburg.

A Hat fit for a Prince
The Crown of an Austrian Archduke

The second 100 Euro coin in the gold series “Crowns of the House of Habsburg” will be released on Wednesday, 4th November. It is dedicated to the so-called “Archduke’s Hat”, a name derived from the red velvet cap within the crown itself.

The title of archduke was invented by Rudolf IV in the spurious document of 1358/59 called the privilegium maius. It was an attempt to assert the status of the House of Habsburg as the equal of any Prince Elector of the Holy Roman Empire. There exists a mediaeval portrait of Rudolf wearing a crown similar to the Archduke’s Hat. 

Early versions of the crown have not survived, being either broken up or melted down. In 1616, however, Archduke Maximilian III of Tyrol had the present Archduke’s Hat fashioned and he gave it to the Augustinian Abbey of Klosterneuburg just outside Vienna in honour of St. Leopold, whose tomb and shrine are still situated there to this day. 

The crown was not worn as such. There was no coronation. It was rather a symbol of authority and rank. It was brought into Vienna only for the ceremony of homage paid by the Estates of Lower Austria on the accession of a new Habsburg ruler. Even today the crown is not permitted to be outside the walls of the abbey for more than 30 days at a time. 

The Archduke’s Hat is a diadem of eight golden peaks decorated with enamel, pearls and precious stones. Two pearl encrusted arches hold a sapphire mounted by a cross at their intersection. In the crown itself is a red velvet cap and the diadem is embedded in a circle of ermine, copying the hats worn by the Prince Electors.

On the accession of a new ruler the crown was brought in procession into Vienna, conveyed in its own sedan chair. Along with other pieces of regalia such as orb and sceptre, it was presented to the new ruler and then carried in solemn procession from the palace to St. Stephen’s Cathedral for High Mass.

The new 100 Euro coin which was designed by Helmut Andexlinger, is struck exclusively in proof quality (reversed frosting) and in ducat gold (986 fine). The obverse depicts the crown itself resting on the cushion of state, upon which it was carried in procession in the palace and through the streets to the cathedral and back. The solemn procession is the theme of the reverse side of the coin. 

We see three high officials of the Lower Austrian Estates bearing the crown, orb and sceptre on cushions of state along the street known as the Graben (originally a defensive ditch outside the ancient Roman fortress). The periwigs and clothing of the officials point to the early 1700s.

Soldiers line the processional route with a drummer beating a solemn rhythm. In the background rises the Baroque plague column erected in 1692, which can still be admired today on the Graben in Vienna.

The maximum mintage for this new issue is 30,000 pieces worldwide. Each coin comes in an attractive box accompanied by a numbered certificate of authenticity and a gold-plated lapel pin in the form of the archducal crown. A prestigious case for the whole collection of five coins may be acquired separately. 

The series will continue in 2010 with the Hungarian Crown of St. Stephen, in 2011 with the Bohemian (Czech) Crown of St. Wenceslas and it will conclude in 2012 with the Imperial Crown of the Austrian Empire.


Godło Świętego Cesarstwa Rzymskiego

Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego, właściwie Święte Cesarstwo Rzymskie (łac. Sacrum Imperium Romanum Nationis Germanicæ, niem. Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation) - nazwa ta (potoczna, nie jurydyczna) odwołuje się do idei jak i tworu politycznego średniowiecznej i wczesnonowożytnej Europy.

Posługiwano się nią w języku potocznym w odniesieniu do terytorium podlegającego monarchom używającym tytułu "cesarza rzymskiego" i miała ona oznaczać instytucjonalną oraz ideową ciągłość pomiędzy uniwersalnym i chrześcijańskim Cesarstwem Rzymskim epoki późnego antyku a godnością cesarską przyjętą najpierw przez Karolingów, królów Franków, a potem ich następców w Niemczech, Ludolfingów i kolejnych królów niemieckich.

W 1157 r. pojawiła się w piśmiennictwie niemieckim formuła "Święte Cesarstwo", natomiast fraza "Święte Cesarstwo Rzymskie" jeszcze później, w 1254 r. Król niemiecki miał być jednocześnie królem Italii (jako następca Ostrogotów i Longobardów) i uniwersalnym cesarzem rzymskim dla łacińskiego Zachodu, rówieśnikiem i odpowiednikiem bizantyjskiego cesarza dla greckiego Wschodu.

Dopiero w 1441 r. pojawiła się potoczna nazwa (nigdy urzędowa) "Święte Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego", która, inspirowana niemieckimi ambicjami narodowymi i złupieniem Rzymu 86 lat później, miała wyrażać immanentną przynależność godności cesarskiej do monarchów wybieranych przez kraje niemieckie zgodnie z ich prawami.

Nazwa ta przetrwała także w historiografii jako popularne określenie Rzeszy Niemieckiej późnego średniowiecza i okresu XVI-XVIII w., jednakże w aktach prawnych Cesarstwa pojawiła się tylko raz i, co należy podkreślić, nigdy nie funkcjonowała jako urzędowa nazwa jakiegokolwiek państwa.

Należy pamiętać, że ciągłość instytucjonalna Cesarstwa Rzymskiego formalnie nigdy nie została przerwana. W 476 r. n.e. król ostrogocki Odoaker uznał się symbolicznie wasalem Zenona, cesarza wschodniego. Po upadku państwa ostrogockiego zawsze któryś z italskich możnych przyjmował tytuł cesarski, choć oczywiście nie był w stanie wymusić uznania swojego autorytetu przez ówczesnych władców.

Przyjęcie godności cesarza rzymskiego najpierw przez Karola Wielkiego w 800 r. a potem Ottona I w 962 r. należy traktować jako odnowienie realne Cesarstwa Rzymskiego, jednakże na płaszczyźnie ideologiczno-formalnej było to jedynie przekazanie owej godności, nigdy nie zarzuconej, w nowe ręce.

Współczesna historiografia uznaje datę 962 r. jako początek istnienia Świętego Cesarstwa Rzymskiego z uwagi na to, że od tego momentu tytuł cesarzy rzymskich dla świata zachodniego został na trwałe, związany z tronem niemieckim, a potem austriackim.

Historia Cesarstwa
Pierwszym okresem dziejów Cesarstwa było panowanie dynastii Ludolfingów (919 - 1024, od 962 jako cesarze), czyli książąt saskich. Był to okres silnej władzy królewskiej i cesarskiej w samych Niemczech. Cesarz sprawował kontrolę nad sprawami wewnętrznymi i prowadzili pomyślną politykę ekspansji.


Herb pierwszych Habsburgów

Dążono do przywrócenia władzy cesarskiej charakteru uniwersalnego, jednak szybko okazało się to niewykonalne, ze względu choćby na opór Francji. Był to też okres cezaropapizmu, czyli przewagi świeckich cesarzy nad instytucją Kościoła. Cesarze sascy niejednokrotnie decydowali o obsadzie tronu papieskiego. Polska, Czechy i Węgry zostały wciągnięte w orbitę niemieckich wpływów.

Okres dynastii salickiej (1024 - 1125), czyli książąt frankońskich, przyniósł kolejne umocnienie Cesarstwa. Cesarze ingerowali w sprawy sąsiednich państw słowiańskich, utrzymali mocną pozycję we Włoszech. Jednocześnie, władzy cesarskiej zagroził konflikt z papieżami, którzy wyrwali się spod cesarskiej kurateli. Cesarze musieli iść na kompromis w kwestii inwestytury biskupów, jednakże obronili się przez próbą uzależnienia Niemiec od papiestwa.

Za panowania Hohenstaufów (1079 - 1254), a więc książąt szwabskich, cesarze prowadzili aktywną politykę ekspansji w myśli idei uniwersalitycznych, co ostatecznie kosztowało ich osłabienie realnej władzy w samych Niemczech (Statutum in favorem principium Fryderyka II z 1232 roku) i Włoszech (pokój po bitwie pod Legnano).

Konrad III, Fryderyk I Barbarossa oraz Fryderyk II brali udział w ruchu krucjatowym. Za panowania Henryka VI Cesarstwo osiągnęło szczyt wpływów politycznych poza swoimi granicami (lennami stały się przejściowo Anglia i Cypr). Wojna Fryderyka II i Konrada IV z opozycją doprowadziła do Wielkiego Bezkrólewia i chaosu politycznego w Rzeszy.

Wielkie Bezkrólewie umocniło rozdrobnienie polityczne Rzeszy Niemieckiej i zachwiało cesarskim autorytetem, który od tej pory będzie musiał liczyć się z potęgą najsilniejszych wasali Cesarstwa, elektorów tronu niemieckiego. Pod rządami Habsburgów Rudolfa I i Albrechta I Niemcy odetchnęły, aby w XIV w. znów pogrążyć się w wojnach domowych między rywalizującymi o koronę dynastiami Habsburgów z Austrii, Wittelsbachów z Bawarii i Luksemburgów. Jednocześnie po raz pierwszy doszło wtedy do unii Niemiec z Czechami i Węgrami a Hohenzollernowie rozpoczęli swoją karierę otrzymując w 1415 r. od monarchy Brandenburgię.

W 1438 r. na tronie niemieckim na stałe zainstalowała się dynastia Habsburgów, hrabiów z Górnej Alzacji, którzy w XIII w. przejęli Austrię po wymarłym rodzie Babenbergów. W XVI w. reformacja doprowadziła do długoletnich wojen religijnych, ponieważ katoliccy cesarze uważali się za namiestników Chrystusa winnych walczyć z herezjami, natomiast książęta upatrywali w sporach teologicznych i walce o wolność wyznania okazję do osłabienia zwierzchności cesarskiej. Dzięki układom z Jagiellonami Habsburgowie przejęli w 1526 r. na stałe trony czeski i węgierski.


"Paw" Habsburgów

Unia personalna Niemiec, Czech i Węgier utrzymała się aż do kresu Świętego Cesarstwa, jako że niemal każdorazowo elektorzy Rzeszy oraz szlachta czeska i węgierska wybierały tych samych władców (w XVII w. Habsburgom udało się wprowadzić dziedziczność tronu w Czechach i na Węgrzech, podobne próby w Niemczech zawsze okazywały się bezskuteczne).

Wiek XVI i XVII to okres prób Habsburgów do odbudowy politycznej kontroli nad Niemcami w atmosferze wojen religijnych. Jednocześnie książęta, drogami legalnymi (na Sejmach) i pozalegalnymi, przy poparciu Francji i innych mocarstw, dążyli do minimalizacji roli cesarza w życiu politycznym Rzeszy.

W XVII i XVIII w. państwa niemieckie weszły na drogę absolutyzmu, jednocześnie Rzesza jako całość stała się jedynie związkiem państw, zdolnych do wspólnego działania tylko w chwilach silnego zagrożenia zewnętrznego (wojny z Turcją Osmańską, Francją Ludwika XIV). W epoce nowożytnej Cesarstwo straciło wpływy na zewnątrz, za to obce mocarstwa utrwaliły swoje wpływy w wewnętrznych sprawach niemieckich.

W XVIII w. wyrosła także potęga Prus Hohenzollernów, którym to przypadnie rola jednoczyciela Niemiec w 1871 r., ponad pół wieku po katastrofie Świętego Cesarstwa.

źródło: Austrian Mint / Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!