Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
20 rubli, Żaglowce - Sailing Ships - Amerigo Vespucci, 2010
previous next contents

numizmatyka

Emitent: Narodowy Bank Białorusi
Stan zachowania:
I (menniczy)

Morskie opowieści... Srebrna moneta kolekcjonerska - 3 z serii "Żaglowce", o pasjonującej tematyce marynistycznej, z ciekawym hologramem na awersie. 

Seria:"Żaglowce"
"
Coins of the Sailing Ships Series"

Emitent:
Narodowy Bank Białorusi
Producent:
Mennica Polska S. A.
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nominał: 20 rubli
Srebro
: Ag 925

Stempel: lustrzany
Średnica: 38,61 mm
Waga
: 28,28 g

Wielkość emisji: do 7.000 szt.
Data emisji
: 5.04.2010 r.

W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, certyfikat autentyczności Mennicy Polskiej

Srebrną kolekcję "Żaglowce" wyeksponujesz w eleganckiej, drewnianej kasecie tematycznej, dedykowanej tej urzekającej serii monet - LINK DO ETUI.

Amerigo Vespucci - srebrna moneta kolekcjonerska - 3 z serii "Żaglowce" ("Coins of the Sailing Ships Series") o najniższym nakładzie 7000 sztuk.

Atrakcyjny temat, sztuka w najlepszym wydaniu oraz gratka dla miłośników tematyki marynistycznej, historycznej i podróżniczej!

20 rubli, Żaglowce Świata - Amerigo Vespuci, 2010

Morze, żywioły,
magia żeglarstwa
oraz szlachetny kruszec

- Amerigo Vespucci
- 3 moneta z serii "Żaglowce Świata".


Morskie opowieści o pięknych żaglowcach stanowiących symbol podróży i marzeń o szerokim świecie.

Srebrna moneta kolekcjonerska "Amerigo Vespucci" o urzekającej tematyce marynistycznej z serii "Żaglowce" ("Coins of the Sailing Ships Series").

Inspiracją do stworzenia nowej serii monet kolekcjonerskich były morza, oceany i pływające po nich najsłynniejsze żaglowce świata.

Seria "Żaglowce" to piękna seria monet kolekcjonerskich poświęcona najokazalszym i najbardziej rozpoznawalnym statkom żeglugi morskiej. Ich unikatowe piękno oraz siła i potęga zostały ujęte w dynamiczny sposób na monetach. Srebrne monety są produkowane z użyciem technologii HOLOGRAMU, który przedstawia rysunek róży wiatrów.

20 rubli, Żaglowce Świata - Dar Pomorza, 2009

Seria monet „Żaglowce” prezentuje najsłynniejsze i najokazalsze jachty pełnomorskie.

Jest to pierwsza seria marynistyczna dostępna na polskim rynku numizmatycznym, dzięki czemu ma szansę stać się rynkowym przebojem wśród kolekcjonerów nie tylko w Polsce, ale także na świecie z uwagi na międzynarodowy charakter tematyki monet.

Odkryj morską przygodę dzięki niesamowitej serii srebrnych monet poświęconych znanym żaglowcom, takim jak:
  • STS Sedov / STS Siedow (bandera - Rosja)
  • SV Dar Pomorza (bandera - Polska)
  • SV Amerigo Vespucci (bandera - Włochy)
  • USS Constitution (bandera - USA)
  • SV Cutty Sark (bandera - Wielka Brytania)
  • STS Kruzenshtern (bandera - Rosja).
Piękno tkwi w szczegółach, a ta srebrna moneta kolekcjonerska z serii "Żaglowce" ma ich wiele, zachwycając ciekawym projektem i niebanalnym tematem:
  • trzecia moneta z serii "Żaglowce",
  • ciesząca się popularnością tematyka marynistyczna,
  • kolejna moneta z serii - "USS Constitution",
  • srebro próby Ag 925,
  • urzekający dodatek w postaci hologramu,
  • wysokiej klasy wizerunek - projekt Dobrochny Surajewskiej,
  • limitowana ilość dostępna na polskim rynku numizmatycznym.
Wykonana ze srebra próby Ag 925 moneta przedstawia żaglowiec Amerigo Vespucci. Moneta została wybita przez Mennicę Polską w limitowanym nakładzie do 7 000 sztuk, a przy jej produkcji wykorzystano najnowocześniejsze technologie, w tym - bity - a nie naklejany - HOLOGRAM z rysunkiem róży wiatrów.

Dzięki ciekawej tematyce marynistycznej, oryginalnemu projektowi, nowoczesnej technologii i pięknemu kolekcjonerskiemu wykonaniu - moneta ta z pewnością będzie godną ozdobą każdej poważnej kolekcji.

Oferowana wraz z certyfikatem autentyczności Mennicy Polskiej jest poszukiwanym przez numizmatyków, cennym eksponatem.

20 rubli, Żaglowce Świata - Amerigo Vespuci, 2010

SV Amerigo Vespucci –
żaglowiec szkolny należący do włoskiej Marynarki Wojennej. Nazwa jednostki pochodzi od odkrywcy i podróżnika Ameriga Vespucciego. Jego portem macierzystym jest La Spezia, we Włoszech.

Historia

W 1925, Regia Marina (włoska Marynarka Wojenna) zamówiła dwa żaglowce szkolne. Autorem projektów był pułkownik Francesco Rotundi z Korpusu Inżynieryjnego Włoskiej Marynarki Wojennej. Projekt był wzorowany wielkich, 74 działowych okrętach liniowych z okresu późnego XVII wieku.

Pierwszym z zamówionych statków był "Krzysztof Kolumb", oddany do służby w 1928, zakończył służbę w Regina Marina w 1943. Po Drugiej Wojnie Światowej, oddany ZSRR w ramach reparacji wojennych, krótko po tym wycofany ze służby.

Drugim statkiem tego projektu był "Amerigo Vespucci". Żaglowiec został zbudowany w 1930 w stoczni Castellammare di Stabia (Neapol). Zwodowany 22 lutego 1931, oddany do służby w lipcu tego roku.

Konstrukcja

Statek wyposażony jest w trzy maszty.Stalowy kadłub długości 82,4 m, całkowita długość (wraz z bukszprytem) 101 m. Szerokość kadłuba w najszerszym miejscu wynosi 15,5 m. Zanurzenie to ok. 7 m. Wyporność przy maksymalnym ładunku 4146 ton. Maksymalna prędkość na silniku 10 węzłów. Autonomiczność (przy prędkości 6,5 węzłów) 5450 nm.

Przeciętna prędkość na żaglach to ok. 4-5 węzłów. [3] Trzy maszty stalowe o wysokości 50, 54 i 43 m. Powierzchnia ożaglowania około 2824 m². "Amerigo Vespucci" wyposażony jest w 24 tradycyjne płóciennych żagli [2] - prostokątne żagle rejowe, sztaksle, i foki. Takielunek stanowi około 30 km lin konopnych. Wyłącznie liny cumownicze (ze względu na przepisy portowe) są syntetyczne.

Wg danych z r. 2004, "Amerigo Vespucci" był jedynym trzypokładowym żaglowcem wyposażonym w ożaglowanie rejowe.

Kadłub został pomalowany na czarno z dwoma białymi pasami na wzór dawnych statków, gdzie białe pasy oznaczały pokłady działowe. Oczywiście "Amerigo Vespucci" nie nosi uzbrojenia pokładowego. Pokład jest zbudowany z desek z drewna tekowego i musi być wymieniany co trzy lata.

Dziób i rufa są ozdobione skomplikowanymi ornamentami, w tym galionem w postaci pełnowymiarowego popiersia Ameriga Vespucciego. Galeria rufowa jest dostępna jedynie z salonu kapitańskiego.

Żaglowiec wyposażony jest w dwa silniki diesla o łącznej mocy około 1471 kW (2000 KM) i w podwójny ster. W trakcie rejsów szkolnych jest zazwyczaj sterowany za pomocą steru ręcznego. Ster ręczny kontrolowany jest za pomocą czterech kół sterowych (każde obsługiwane przez dwóch kadetów).

W innych wypadkach można sterować statkiem z mostka za pomocą steru wspomaganego hydraulicznie. Poza windą kotwiczną wszystkie kabestany są napędzane siłą rąk ludzkich. Mostek wyposażono w zaawansowane elektroniczne urządzenia nawigacyjne.

Załoga

Standardowo załogę "Ameriga Vespucciego" stanowi 16 oficerów dyplomowanych, 70 podoficerów i 200 żeglarzy. W lecie, gdy w rejs wypływają kadeci z Akademii Marynarki Wojennej (Accademia Navale), załoga może liczyć nawet 500 osób (w czasie Tall Ships Races 76 załoga składała się z 535 osób).

Rejsy

Poza okresem II wojny światowej "Amerigo Vespucci" często wypływa w rejs, większość rejsów szkolnych odbywa się na wodach europejskich. Od 1931 roku do 2002, odbył 71 rejsów szkolnych na wodach Morza Śródziemnego, północnej Europy i Atlantyku. Żaglowiec odwiedził między innymi Amerykę Północną i Południową, przepłynął Pacyfik. W 2002 odbył podróż dookoła świata.

"Amerigo Vespucci" często uczestniczy w paradach żaglowców i w Operacji Żagiel (Tall Ships' Races).

źródło: Mennica Polska S.A. / Wikipedia

previous next contents

Valid HTML 4.0!