Sklep internetowy: www.numizmatyczny.pl
1 $, Jak człowiek zdobywał przestworza - Szybowiec, 2010
previous next contents

numizmatyka

 
Emitent: Niue Island
Stan zachowania monety: I (menniczy)

Słynny wynalazek uwieczniony na srebrnej monecie z kolekcji "Jak człowiek zdobywał przestworza". Srebrna moneta przedstawia próby wzbicia się w powietrze na przestrzeni lat. Oryginalny upominek dla pasjonatów oraz miłośników podniebnego świata.

Seria: "Jak człowiek zdobywał przestworza"
"How Man Conquered The Skies" series
 


Emitent:
Niue Island
Producent:
Mennica Polska S. A.
Stan zachowania monety: I (menniczy)
Nominał: 1 dolar (1 dollar)
Srebro: Ag 925
Stempel: lustrzany
Waga: 28,28 g
Wielkość emisji: 6.000 szt.
Data emisji
: 1.12.2010 r.
Projektant: Witold Nazarkiewicz
W zestawie: srebrna moneta kolekcjonerska w kapsule ochronnej, dwujęzyczny certyfikat autentyczności Mennicy Polskiej

 „Szybowiec” - trzecia moneta kolekcjonerska z serii „Jak człowiek zdobywał przestworza”.

Od niepamiętnych czasów ludzie marzyli o zdobywaniu przestworzy i podziwianiu świata z lotu ptaka.

Chcąc przybliżyć tęsknotę za czynami wielkimi i wzniosłymi, Mennica Polska postanowiła wybić nową srebrną serię monet kolekcjonerskich zatytułowaną "Jak człowiek zdobywał przestworza", upamiętniającą próby wzbicia się w powietrze na przestrzeni lat.
Srebrna moneta szybowiec

Otto Lilienthal (1848-1896)
był konstruktorem i oblatywaczem pierwszych szybowców. Pracom tym poświęcił 25 lat swojego życia. Wraz z bratem Gustawem w latach 1867-68 przeprowadzili wiele badań ze skrzydłowcami, na podstawie których doszli do wniosku, że tajemnicą dużej siły nośnej jest przesuwanie w powietrzu ukośnie nastawionych płaszczyzn.

Wykonany lot ślizgowy latawca zaprojektowanego w kształcie ptaka utwierdził ich w przekonaniu, że lot z nieruchomymi skrzydłami jest możliwy. Otto dużo czasu poświecił na obserwację ptaków i badania prądów powietrznych.

Następnie opublikował książkę pt. „Lot ptaków jako podstawa sztuki latania”, w której opisał swoje spostrzeżenia.

W roku 1890 roku bracia Lilienthal zbudowali szybowiec o rozpiętości 11 metrów. Pierwsze odległości jakie uzyskiwał Otto na tym urządzeniu wynosiły 6-7 metrów, a po dodaniu usterzenia skacząc z wysokości 5 metrów przelatywał 25 metrów.

W 1893 roku uzyskał patent na swój szybowiec, który miał kształt skrzydeł zbliżony do skrzydeł nietoperza, a jego szkielet był pokryty drewnianym płótnem. W środku płata znajdował się otwór dla pilota, który to sterował urządzeniem poprzez przenoszenie środka ciężkości aparatu wysuwając nogi do przodu, tyłu lub na boki. Maksymalna długość lotów dochodziła do 250-300 metrów.

W 1896 roku rozpoczął budowę szybowca wyposażonego w stery, z ruchomymi końcami skrzydeł, które miały być poruszane małym silnikiem dwucylindrowym. Badania te przypłacił życiem. Dnia 9 sierpnia 1896 roku podczas lotu na wysokości kilkunastu metrów nieoczekiwany podmuch wiatru spowodował, że Otto spadł na ziemię.

Otto Lilienthal jest uważany za „ojca szybownictwa” ponieważ był pierwszym człowiekiem, który opanował w dużym stopniu lot szybowy. Prowadzone przez konstruktora liczne badania profili oraz wybór najkorzystniejszych kształtów, ułatwił pracę przyszłym lotnikom.

Lilienthal opracował także metody przedstawiania charakterystyki profilu w postaci biegunowej, zwanej też krzywą Lilienthala. Metoda ta, po dziś dzień jest obowiązująca w pomiarach aerodynamicznych oraz przy projektowaniu szybowców, samolotów, śmigłowców i rakiet.

previous next contents

Valid HTML 4.0!