 |
Nowo¶ci |
 |
 |
Informacje |
 |
 |
Plan
emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:
Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10
zł
Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil
Fieldorf „Nil”
- 10 zł
Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł
Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę
niepodległości
- 5 zł
Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł
100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł
Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł
Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł
760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł
100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł
POLONIA RESTITUTA
- 10 zł
125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł
Niepodległość
- 20 zł (banknot
kolekcjonerski)
Stulecie odzyskania przez Polskę
niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł
100. rocznica odzyskania przez Polskę
niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł
Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni
– Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł
100. rocznica wybuchu Powstania
Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł
|
 |
 |
|
 |
 |
Wiadomo¶ci |
 |
|
|
 |
2 z³, Historia Jazdy Polskiej - Rycerz ciê¿kozbrojny - XV wiek, 2007 |
 |
 |
Nazwa |
Cena brutto |
 |
2 z³, Historia Jazdy Polskiej - Rycerz ciê¿kozbrojny - XV wiek, 2007 |
5.00 PLN |
 |
Producent: NBP - monety Nordic Gold
ID: 394
Moneta obiegowa 2 z³ - Historia Jazdy Polskiej - Rycerz ciê¿kozbrojny - XV wiek, 2007
Nomina³: 2 z³ Metal: stop CuAl5Zn5Sn1 Stempel: zwyk³y ¦rednica: 27,00 mm Waga: 8,15 g Wielko¶æ emisji: 990.000 szt. Data emisji monet: 24.10.2007 r.
Moneta z serii "Historia Jazdy Polskiej", która ³±cznie obejmowaæ bêdzie piêæ ciekawych okazów numizmatycznych - monety: Je¼dziec piastowski, Rycerz ciê¿kozbrojny XV w., Husarz XVI - XVII w., Szwole¿er gwardii cesarza Napoleona I, U³an II Rzeczypospolitej.
W dniu 24 pa¼dziernika 2007 r. Narodowy Bank Polski wprowadza do obiegu monety z serii „Historia Jazdy Polskiej” przedstawiaj±ce rycerza ciê¿kozbrojnego z XV wieku, o nomina³ach:
• 200 z³ - wykonan± stemplem lustrzanym w z³ocie, • 10 z³ - wykonan± stemplem lustrzanym w srebrze, • 2 z³ - wykonan± stemplem zwyk³ym w stopie Nordic Gold.
Rycerz ciê¿kozbrojny - XV wiek W XV w. rycerstwo polskie, wzorem europejskiego, przyjê³o nowy sposób noszenia zbroi. Rycerze przestali okrywaæ zbrojê szatami; teraz widaæ by³o l¶ni±c± powierzchniê polerowanej stali. Zmiana ta by³a mo¿liwa dziêki p³atnerzom, którzy stworzyli zbrojê z³o¿on± z p³yt stalowych okrywaj±cych ca³e cia³o rycerza. Ulepszenie zbroi wi±za³o siê z dodatkowym wyposa¿eniem konia bojowego - skonstruowano zbrojê koñsk± (tzw. ladrowanie). W Polsce nie by³a ona zbyt rozpowszechniona zarówno z powodów wysokich kosztów, jak i ograniczonej u¿yteczno¶ci podczas bitew. Ulepszono równie¿ siod³o, którego wysokie brzegi (tzw. ³êki), okute blach±, chroni³y rycerza zarówno przed broni± przeciwnika, jak i str±ceniem z wierzchowca. W boju zrezygnowano z tarcz, utrzymuj±c je jako element uzbrojenia turniejowego i znak heraldyczny.
Z powodu zwiêkszaj±cego siê ciê¿aru uzbrojonego je¼d¼ca zaczêto hodowaæ konie o odpowiedniej sile. Koni bojowych u¿ywano jednak wy³±cznie do bitwy lub turnieju. Konie te sz³y stêpa, k³us by³ wykluczony ze wzglêdu na ciê¿ar rycerza. W momencie ataku koñ przechodzi³ na krótkim dystansie w cwa³. Rozró¿niano trzy rodzaje koni bojowych, z których najcenniejszy by³ tzw. koñ wielki, kosztuj±cy zawrotne sumy.
Od pocz±tku najwa¿niejsz± broni± rycerstwa by³ miecz - bêd±cy zarówno orê¿em, jak i symbolem przynale¿no¶ci do stanu rycerskiego. W XV w., równolegle z udoskonaleniem zbroi, która sta³a siê odporniejsza na ciosy, powiêkszono miecz, wyposa¿aj±c go w dwurêczn± rêkoje¶æ. Przy prawym boku noszono sztylet (tzw. pugina³), u¿ywany w bezpo¶rednim starciu, do zadania ciosu miêdzy p³yty zbroi. Do ataku s³u¿y³a trzymana pod pach± kopia - d³uga na kilka metrów broñ drzewcowa zakoñczona grotem. Aby zmniejszyæ jej ciê¿ar, wykonywano j± z wydr±¿onej drewnianej rury. Kopia by³a broni± jednorazowego u¿ytku - po uderzeniu w przeciwnika ³ama³a siê (st±d znane przys³owie o kruszeniu kopii).
Zbrojê rycersk± udoskonalano przez ca³y XV w. Polskie rycerstwo najczê¶ciej przyjmowa³o wzory z s±siednich Niemiec, sk±d pochodzi³y popularne w tym stuleciu zbroje zwane obecnie gotyckimi. W swej formie odzwierciedla³y tendencje charakterystyczne dla sztuki gotyku - smuk³o¶æ sylwetki, wyd³u¿enie form (np. nosków trzewików), ostro¶æ konturów. Zbroje te nawi±zywa³y do ówczesnych ubiorów.
P³atnerze, pracuj±cy w polskich miastach, dostarczali wyrobów wysokiej jako¶ci. Najbogatsi rycerze kupowali zbroje tak¿e za granic±. Uzbrojenie polskiej jazdy w tamtym czasie nie ró¿ni³o siê w zasadzie od uzbrojenia rycerstwa zachodnioeuropejskiego. Zaprojektowanie, a nastêpnie wykucie pe³nej zbroi p³ytowej wymaga³o i wyobra¼ni, i wielkich umiejêtno¶ci p³atnerskich. Wiêkszo¶æ czynno¶ci przy wytwarzaniu zbroi robiono rêcznie, kuj±c p³yty na zimno. Od XV w. zaczêto korzystaæ z urz±dzeñ mechanicznych, m. in. wielkich m³otów s³u¿±cych do kucia i wiruj±cych tarcz do polerowania powierzchni p³yt.
Przywdzianie zbroi nie nale¿a³o do rzeczy ³atwych. Rycerz nie móg³ obyæ siê bez pomocy giermka, dobrze znaj±cego zasady zak³adania tego okrycia. Pisano nawet instrukcje zak³adania zbroi, w których wskazywano kolejno¶æ czynno¶ci - rycerz jako pierwsze nak³ada³ ¿elazne trzewiki i nagolenice, a na koñcu zak³ada³ na g³owê he³m. Waga pe³nej zbroi p³ytowej dochodzi³a w XV w. do oko³o 25 kilogramów. Taka masa roz³o¿ona równomiernie na ciele rycerza nie krêpowa³a ruchów i pozwala³a na wielogodzinny udzia³ w walce.
Od XV w. na polach bitew rycerstwo coraz czê¶ciej spotyka³o przeciwnika uzbrojonego w broñ paln±. Spowodowa³o to stopniowe pogrubianie blach zbroi, granic± okaza³a siê wytrzyma³o¶æ cz³owieka i konia nosz±cych takie zbroje. W rezultacie u schy³ku XV w. rycerstwo zatraci³o impet i si³ê natarcia, które decydowa³y o sukcesie jazdy. Poza walkami bitewnymi rycerze u¿ywali zbroi tak¿e do turniejów, stanowi±cych zaprawê do rzeczywistego boju. Turnieje by³y równie¿ miejscem prezentacji uzbrojenia, rumaków i stroju. Obyczaj turniejowy rozkwit³ w pe³ni w³a¶nie w XV w. Bujnie rozwija³ siê ceremonia³ igrzysk turniejowych - uroczyste otwarcie, prezentacja zawodników, wymiana wyzwañ, wszystkie skomplikowane etapy walki oraz obrzêd wrêczania nagród zwyciêzcom. Rozwój p³atnerstwa spowodowa³, ¿e powsta³o nawet specjalne uzbrojenie turniejowe, które przewy¿sza³o ciê¿arem wszystkie inne typy uzbrojenia bojowego. Na takie zbroje mogli pozwoliæ sobie jedynie najbogatsi, przede wszystkim ksi±¿êta i królowie. Turnieje by³y aren± rywalizacji, oczekiwano nagród, s³awy i ³aski niewiast. Czêsto jednak koñczy³y siê powa¿nymi kontuzjami, a nawet ¶mierci± uczestników.
Rycerstwo polskie w tym czasie ¿ywo w³±czy³o siê w bieg miêdzynarodowych wydarzeñ, poszukiwa³o powodzenia i s³awy w obcej, czêsto dalekiej, s³u¿bie. Nios³o pomoc zagro¿onym s±siadom, bior±c udzia³ w ciê¿kich walkach z coraz gro¼niejszymi si³ami tureckimi. B³yszcza³o tak¿e na uroczysto¶ciach dworskich i turniejach szeroko poza granicami ojczystej ziemi.
Najs³awniejszym rycerzem polskim XV w. by³ Zawisza Czarny z Garbowa, herbu Sulima, starosta spiski, dyplomata na dworze cesarza Zygmunta Luksemburskiego, pose³ króla W³adys³awa Jagie³³y. Okryty chwa³a zwyciêzca wielu turniejów, cz³owiek nieposzlakowanie uczciwy i wyj±tkowo mê¿ny, bohater broni±cy ojczyzny m. in. w bitwie pod Grunwaldem w 1410 r., poleg³y w obronie Europy w 1428 r. w walkach z Turkami pod zamkiem Golubac nad Dunajem, gdzie do koñca os³ania³ odwrót pokonanych przez Turków wspó³towarzyszy. Jego s³awa przetrwa³a do dzi¶ w powiedzeniu „Polegaj jak na Zawiszy”. Do tej tradycji odwo³uje siê tak¿e wspó³czesne harcerstwo.
Polska ciê¿kozbrojna jazda rycerska musia³a wielokrotnie w owym czasie stawiaæ czo³a przeciwnikom. W czasie wojen z zakonem krzy¿ackim naj¶wietniejsze zwyciêstwo odnios³a w bitwie pod Grunwaldem w 1410 r. W po³owie XV w., w czasie trwaj±cej trzyna¶cie lat wojny z zakonem krzy¿ackim (1454-1466), wskutek klêsk rycerskiego pospolitego ruszenia, rozpoczêto formowanie zawodowych, s³u¿±cych za pieni±dze, wojsk zaciê¿nych. By³o to konieczne - rozwój sztuki wojennej i techniki uzbrojenia, wymaga³ coraz wy¿szych kwalifikacji ¿o³nierskich i zwiêksza³ koszty uzbrojenia. Pospolite ruszenie rycerstwa, s³u¿±cego za darmo, z tytu³u posiadania maj±tku ziemskiego, nadal stanowi³o podstawê obronno¶ci pañstwa, ale niezbyt liczne, wysoko wykwalifikowane wojska zaciê¿ne, pe³ni³y rolê elity ca³ego stanu szlacheckiego. Umo¿liwi³y wprowadzenie rozwi±zañ, które przyczyni³y siê do triumfów polskiego orê¿a w nastêpnych wiekach. Wojska zaciê¿ne, staj±c siê z czasem g³ówna si³a zbrojn± pañstwa polskiego, kontynuowa³y rycerskie zasady patriotyzmu i mi³o¶ci ojczyzny. Zawsze gotowe do dzia³ania, by³y si³ami szybkiego reagowania, szko³a wojennego rzemios³a, wzorem dla ca³ego systemu obronno¶ci. Spo¶ród nich mianowano hetmanów, wojewodów i starostów, a w nastêpnych stuleciach wybrano nawet króla Jana III Sobieskiego.
Rycerz (z niem. ritter) - termin wywodz±cy siê ze ¶redniowiecza okre¶laj±cy opancerzonego wojownika walcz±cego konno za pomoc± ró¿norakiej broni bia³ej. Rycerze posiadali specjalny status spo³eczny i byli przedstawicielami uprzywilejowanej warstwy feudalnej. Jako wasale - osoby podlegaj±ce zwierzchno¶ci swojego suwerena, zobowi±zani byli do pe³nienia s³u¿by wojskowej w zamian za przywileje i ochronê swojego pana. Ich postêpowanie opiera³o siê na specjalnym etosie z uwzglêdnieniem kodeksu rycerskiego. Godno¶æ rycerza by³a nadawana giermkowi, podczas ceremonii pasowania.
Obraz rycerza zosta³ bardzo silnie ukszta³towany przez ¶redniowieczn± sztukê m.in. francuskie pie¶ni rycerskie zwane chansons de geste oraz legendy (Król Artur i Rycerze Okr±g³ego Sto³u), a tak¿e przez wyidealizowan± rolê rycerstwa podczas wypraw krzy¿owych, kiedy to przedstawiani byli jako nieskazitelni wojownicy w b³yszcz±cych zbrojach szerz±cy S³owo Bo¿e. Za ramy czasowe epoki rycerskiej w Europie, historycy na ogó³ przyjmuj± okres pomiêdzy wiekiem X a XV. W pó¼niejszych czasach pos³ugiwanie siê okre¶leniem rycerz (rycerski) ma ju¿ raczej charakter symboliczny okre¶laj±c zazwyczaj szlachcica lub ¿o³nierza ze stanu rycerskiego.
W wiêkszo¶ci pañstw europejskich tytu³ rycerski sta³ siê jednym z ni¿szych tytu³ów szlacheckich, np. we Francji - jako chevalier, w Niemczech i monarchii austro - wêgierskiej - ritter, w Wielkiej Brytanii - knight. W Polsce z uwagi na zasadê równo¶ci szlacheckiej rycerstwem tytu³owano ogó³ szlachty, stosuj±c te¿ okre¶lenia kawaler (tytu³ szlachecki) lub formê ³aciñsk± - equitus. W dzisiejszych czasach, tradycjê rycersk± kultywuj± m.in. bractwa rycerskie. Patronem rycerzy by³ ¶wiêty Jerzy, dzi¶ opiekun harcerzy.
S³awni polscy rycerze: Powa³a z Taczewa, Spytko II z Melsztyna, Zawisza Czarny z Garbowa, Zyndram z Maszkowic. S³awni rycerze zagraniczni: Bayard, Boucicaut, Cyd, Gotfryd z Bouillon, Peregryn z Wissenburga, Rajmund z Tuluzy, Roland - hrabia marchii bretoñskiej, Skanderbeg, Tankred, Konrad von Wallenrode, William Marschal, William Wallace, Sir Roland. S³awni rycerze fikcyjni: Anakin Skywalker, Obi-Wan Kenobi, Yoda, Aben-Hamet Abensera¿e, Don Kiszot z La Manczy, Erek, Galahad, Ivanhoe, Jurand ze Spychowa, król Artur, Lancelot, Andrzej Kmicic (Babinicz), Melik Daniszmendname, Parsifal, Tristan, Zbyszko z Bogdañca, Maæko z Bogdañca.
Rycerstwo w okresie wczesnego pañstwa polskiego Obok pospolitego ruszenia dzia³aj±cego podobnie jak w okresie przedpañstwowym, którego obowi±zkiem by³a obrona bezpo¶redniego terenu w razie agresji, pojawi³a siê dru¿yna ksi±¿êca. U¿ywana by³a dla szerzej zakrojonych dzia³añ zbrojnych, tak¿e ofensywnych. By³a to sta³a si³a zbrojna przy ksiêciu. ¯o³nierze tworz±cy dru¿ynê otrzymywali od ksiêcia ¿o³d, udzia³ w ³upach, uzbrojenie i wy¿ywienie. Doskonale zorganizowana, zdyscyplinowana, dobrze wyszkolona i liczna dru¿yna da³a pierwszym Piastom zasadnicz± przewagê nad innymi o¶rodkami plemiennymi. Pozwoli³o im to na szybk± ekspansjê pañstwa piastowskiego, a tak¿e na prowadzenie wojen z s±siednimi pañstwami. Dru¿yna sk³ada³a siê z oddzia³ów pieszych i jazdy. Piechota podzielona by³a na oddzia³y: piechota strzelcza - wyposa¿ona by³a w ciê¿kie ³uki, a tarczownicy - w tarcze, w³ócznie i miecze. Jazda dzieli³a siê na: jazdê ciê¿kozbrojn± (¿o³nierz konny wyposa¿ony by³ w miecz, topór, ³uk, tarczê, he³m i pancerz) oraz jazdê lekkozbrojn± (¿o³nierz wyposa¿ony jak ¿o³nierz ciê¿kozbrojny z pominiêciem pancerza).
Rycerstwo w okresie rozwiniêtego pañstwa piastowskiego i rozbicia dzielnicowego W wieku XII i XIII jako g³ówna si³a wojskowa pañstwa pojawia siê rycerstwo. Proces jego formowania jest d³ugi i trudny do uchwycenia. Jednym z jego elementów jest zmiana organizacji dru¿yny ksi±¿êcej. Z czasem, wraz z utwierdzaniem siê administracji piastowskiej na wcze¶niej podbitych terenach, ¿o³d zostaje stopniowo zastêpowany nadaniami maj±tków ziemskich, które staj± siê g³ównym ¶rodkiem utrzymania wojów. W zamian za prawo do u¿ytkowania ziemi rycerz mia³ obowi±zek stawiaæ siê na wezwanie ksiêcia. W tym samym czasie nastêpuje drugi proces. Inni w³a¶ciciele ziemscy, którzy weszli w taki czy inny sposób w jej posiadanie, obarczani s± tym samym obowi±zkiem. W ten sposób powstaje klasa rycerzy, której wspólnota oparta jest na tych samych prawach i obowi±zkach.
Z czasem z tej ró¿norodnej grupy wykszta³ci³ siê wzglêdnie homogeniczny stan szlachecki. Posiadaj±cy dobra zobowi±zani byli stawiaæ siê na wezwania ksiêcia. Bogaty rycerz stawia³ siê do walki wraz z pocztem, który stanowi³ najmniejsz± jednostkê organizacyjn±. Biedniejsi stawiali siê w pojedynkê. Grupa rycerzy pochodz±ca z jednego terytorium, lub rzadziej spokrewnionych z sob±, ³±czy³a siê w chor±giew. Gdy mobilizacja obejmowa³a wiêksz± czê¶æ kraju, chor±gwie ³±czono w hufce. Mobilizacja odbywa³a siê przez rozpuszczenie wici informuj±cych o terminie i miejscu zbiórki. W tym te¿ czasie wykszta³ci³ siê zwyczaj, ¿e rycerstwo mia³o stawaæ na wezwania tylko w sytuacjach bezpo¶redniego zagro¿enia kraju lub dzielnicy. W przypadku wyprawy poza w³asn± dzielnicê ksi±¿ê by³ zobowi±zany pokrywaæ koszta kampanii ze swojego skarbca. Naczelne dowództwo nad zmobilizowanym rycerstwem sprawowa³ ksi±¿ê lub zastêpuj±cy go wojewoda. Chor±gwiami dowodzili kasztelanowie maj±cy do pomocy urzêdników nazywanych wojskimi. Ch³opi, aczkolwiek nie mieli obowi±zków militarnych, to w sytuacjach wyj±tkowych byli tak¿e zaci±gani do wojska. Na mieszczan spada³ obowi±zek obrony miast.
Na pocz±tku XVI wieku Rzeczpospolita dysponowa³a kilkutysiêcznym sta³ym wojskiem zaciê¿nym sk³adaj±cym siê w 90% z jazdy oraz potencjalnym 50-60 tysiêcznym pospolitym ruszeniem szlachty. ¼ród³o: NBP, wikipedia - wolna encyklopedia |
Pobierz opis w formacie PDF
Dostêpno¶æ: produkt dostêpny
|
|
|
 |
|