Producent: NBP - monety Nordic Gold
ID: 309
Moneta obiegowa 2 z³ - Historia Jazdy Polskiej -
Je¼dziec piastowski, 2006
Nomina³: 2 z³ Metal: stop CuAl5Zn5Sn1 Stempel: zwyk³y ¦rednica: 27,00 mm Waga: 8,15 g Wielko¶æ emisji: 1.000.000 szt.
Data emisji monet: 22.11.2006 r. Moneta 2 z³ Nordic Gold - Je¼dziec piastowski - to pierwsza moneta z nowej numizmatycznej serii ukazuj±cej historiê jazdy polskiej. Moneta przedstawiaj±ca postaæ je¼d¼ca piastowskiego na koniu to wyj±tkowy okaz w ka¿dej kolekcji!
Seria "Historia Jazdy Polskiej" ³±cznie obejmowaæ bêdzie piêæ ciekawych okazów numizmatycznych - monety: Je¼dziec piastowski, Rycerz ciê¿kozbrojny XV w., Husarz XVI - XVII w., Szwole¿er gwardii cesarza Napoleona I, U³an II Rzeczypospolitej.
Zacznij tworzyæ t± wyj±tkow± kolekcjê ju¿ dzi¶, zanim warto¶æ monet wzro¶nie!
Historia jazdy polskiej - je¼dziec piastowski
Pocz±tki polskiej jazdy s± trudne do ustalenia. Niew±tpliwie ju¿ w czasie kszta³towania siê naszej pañstwowo¶ci istnia³y si³y zbrojne, w których znaczn± rolê odgrywali konni wojownicy. Posiadanie takich wojów by³o niezbêdnym warunkiem sprawowania w³adzy na rozleg³ych,
zalesionych terytoriach. S³awa konnych oddzia³ów w³adców Polski siêga³a daleko - ¿ydowski kupiec z arabskiej Hiszpanii, Ibrahim ibn Jakub, podró¿uj±cy po Europie w pocz±tkach II po³owy X wieku, pisa³ ju¿ z uznaniem i podziwem o si³ach zbrojnych króla Pó³nocy, jak nazywa³ panuj±cego w Polsce Mieszka I. Wed³ug niego piastowski ksi±¿ê dysponowa³ dru¿yn± licz±c± 3000 pancernych wojów, których setka znaczy tyle, co dziesiêæ secin innych wojowników. Czê¶æ z nich stanowi³a przyboczn± gwardiê, a pozosta³e oddzia³y by³y rozlokowane w g³ównych grodach.
Nastêpca Mieszka, jego syn Boles³aw Chrobry, dysponowa³ jeszcze liczniejsz± dru¿yn± z³o¿on± z 4300 ludzi. Trzystu z nich podarowa³ cesarzowi Ottonowi III w czasie zjazdu gnie¼nieñskiego w roku 1000.
Dru¿yna ksi±¿êca by³a wojskiem zawodowym utrzymywanym przez w³adcê, który zaopatrywa³ j± w konie, broñ i wy¿ywienie oraz wyp³aca³ wynagrodzenie. Dziêki odkryciom archeologicznym, nielicznym relacjom pisanym i przedstawieniom ikonograficznym uda³o siê zrekonstruowaæ prawdopodobny wygl±d i uzbrojenie jazdy wczesnopiastowskiej.
Konny dru¿ynnik, nazywany pancernym, wyposa¿ony by³ w zbrojê wykonan± z ¿elaznych kó³ek, czyli kolczugê. Prawdopodobnie u¿ywano te¿ pancerzy ³uskowych z ¿elaznych p³ytek przytwierdzonych do kaftana ze skóry lub tkaniny. Pod pancerzem noszono solidn± odzie¿ w postaci kurtki we³nianej lub skórzanej, odpowiednio watowanej, zwanej „przeszywanic±”, której zadaniem by³o amortyzowanie przyjmowanych ciosów. Sama zbroja mia³a kszta³t kaftana okrywaj±cego tu³ów i zazwyczaj by³a zaopatrzona w rêkawy siêgaj±ce do d³oni lub ³okci. Tylko najznamienitsi wojownicy mieli tak¿e nogawice wykonane z kolczej plecionki. Kaftan pancerny
móg³ mieæ kaptur, który narzucano na g³owê.
Na kaptur nak³adano he³m. Czasami do he³mu doczepiano czepiec, który gdy by³ zapiêty - okrywa³ kark, szyjê i ramiona oraz czê¶æ twarzy wojownika. Pod he³mem noszono ró¿nego rodzaju czapki chroni±ce g³owê. W¶ród he³mów znanych w Polsce z X-XII wieku znajdujemy okazy zarówno wschodniego, jak i zachodniego typu, co dobrze obrazuje sytuacjê naszego kraju po³o¿onego na granicy dwu kultur. Najbardziej reprezentacyjne s± he³my zwi±zane ze wschodnim krêgiem kulturowym, których cztery egzemplarze odnaleziono w Wielkopolsce. Bogate wykonanie tych he³mów pozostawa³o jednak w tyle za ich przydatno¶ci± w walce - sto¿kowe dzwony wykonywano z czterech blach ¿elaznych, znitowanych ze sob± i ujêtych na dole ozdobn± obrêcz±, przechodz±c± na czole w swego rodzaju charakterystyczny diadem. Szczyt dzwonu wieñczy³a srebrzona tuleja do pióropusza lub kity. Dolna krawêd¼ he³mu by³a przystosowana do doczepienia czepca. ¯elazo
dzwonu pokryte by³o dodatkowo z³ocon± blach± miedzian±. He³my te niew±tpliwie u¿ywane by³y przez wy¿szych dowódców lub nawet cz³onków rodziny ksi±¿êcej. Drugim rodzajem he³mów rozpowszechnionych w tym czasie na terenie Polski by³y he³my sto¿kowe nazywane „normandzkimi”, które, wykuwane z jednej lub dwu sztuk ¿elaza, bardzo dobrze sprawdza³y
siê podczas walki - by³y odporne nawet na ciê¿kie ciosy, a dziêki wyposa¿eniu w tzw. nosal chroni³y równie¿ nos i górn± cze¶æ twarzy. Tak¿e do ich krawêdzi doczepiano czepiec.
Innym wa¿nym elementem uzbrojenia pancernych by³y tarcze sporz±dzane z drewna i skóry. Tarcze te, niestety, nie zachowa³y siê. Prawdopodobnie u¿ywano zarówno okr±g³ych, jak i trójk±tnych tarcz, których zewnêtrzne powierzchnie ozdabiano malowid³ami; nabra³y one w przysz³o¶ci charakteru znaków herbowych.
W walce najwa¿niejszym rodzajem uzbrojenia jazdy by³y w³ócznia i miecz. Miecze z okresu X-XII wieku by³y stosunkowo krótkie, przeznaczone raczej
do ciecia ni¿ do k³ucia. Ich wygl±d nie odbiega³ od rozpowszechnionego w Europie typu. Miecz szybko sta³ siê symbolem rycerza, a tak¿e dostojeñstwa oraz sprawiedliwo¶ci w³adców. Noszono go w obszytej skór± pochwie, któr± zawieszano na pasie. Tak¿e i ten pas sta³ siê widocznym znakiem przynale¿no¶ci do stanu rycerskiego - od niego wziê³o siê okre¶lenie pasowania na rycerza. Nie mniej wa¿na ni¿ miecz by³a w owym czasie w³ócznia - broñ drzewcowa d³ugo¶ci oko³o 2 metrów, wyposa¿ona w lancetowaty grot. Mo¿na by³o u¿ywaæ jej na wiele sposobów, zadaj±c szybkie ciosy w dowolnie obranym kierunku.
W okresie panowania pierwszych Piastów je¼d¼cy u¿ywali w walce przede wszystkim (najpospolitszych wtedy) niewielkich koni, zbli¿onych wygl±dem do tarpanów. Konie te by³y bardzo wytrzyma³e, nie wymaga³y specjalnej paszy, ¶wietnie porusza³y siê w lesistym terenie, jakim w wiêkszo¶ci by³o ówczesne terytorium Polski. Dla potrzeb dru¿yny ksi±¿êcej, a w szczególno¶ci znamienitszych pancernych, hodowano konie nieco silniejsze i wiêksze, osi±gaj±ce wymiary wspó³czesnego konia rasy arabskiej.
Pierwsz± znan± nam z zapisków historycznych bitw±, stoczon± przy udziale pancernych, by³a zwyciêska bitwa Mieszka I z armi± margrabiego Hodona, która mia³a miejsce nad Odr± w okolicy Cedyni w 972 roku. W czasach panowania pierwszych Piastów jazda nieustannie
towarzyszy³a w³adcy. Na dru¿ynnikach spoczywa³ obowi±zek zapewnienia ksi±¿êtom i królom bezpieczeñstwa w czasie ich podró¿y, polowañ, sprawowaniu funkcji pañstwowych - s±dów, spotkañ z mo¿now³adcami czy te¿ w³adcami s±siednich pañstw. Liczna i okazale prezentuj±ca siê dru¿yna dodawa³a presti¿u w³adcy - pozwala³a mu na prowadzenie aktywnej polityki zmierzaj±cej do wzmocnienia pañstwa. Pierwsi Piastowie - Mieszko I i jego syn Boles³aw Chrobry - w³a¶nie dziêki posiadaniu licznych si³ zbrojnych, znacznie powiêkszyli terytorium swego w³adztwa i stoczyli wiele wojen zarówno obronnych, jak i maj±cych na celu opanowanie nowych terytoriów. W ci±gu nastêpnych dwu stuleci nast±pi³y zmiany w organizacji polskiej jazdy. Wraz z poszerzaniem siê terytorium pañstwa wzros³y potrzeby zwi±zane ze sprawnym jego zarz±dzaniem i obronno¶ci±.
Podczas panowania Boles³awa III Krzywoustego (1107-1138) dru¿yna ksi±¿êca przekszta³ci³a siê w rycerstwo, które w zamian za posiadane - odziedziczone czy te¿ nadane przez w³adcê - maj±tki ziemskie s³u¿y³o pañstwu. Rycerze sami zaopatrywali siê w uzbrojenie, konie i ¿ywno¶æ. Rycerzowi w boju towarzyszy³ poczet z³o¿ony ze zbrojnych
s³ug. Uzbrojenie jazdy polskiej podlega³o dalszemu udoskonaleniu - kolczuga okrywa³a ju¿ ca³e cia³o rycerza - od stóp pokrytych kolczymi spodniami a¿ po g³owê skryt± w kapturze. Pod zbroj± zak³adano d³ug± szatê, siêgaj±c± kostek, tak ¿e jej dolna czê¶æ by³a widoczna poni¿ej kaftana kolczego siêgaj±cego do kolan. Powszechnie u¿ywano sto¿kowych he³mów, które mia³y dodatkow± czê¶æ os³aniaj±c± twarz, czyli nosal. Dodatkowym elementem uzbrojenia ochronnego
by³a wielka tarcza w kszta³cie wyd³u¿onego trójk±ta. W zwi±zku z ulepszeniem uzbrojenia konieczne sta³o siê tak¿e powiêkszenie mieczy, które sta³y siê masywniejsze oraz bardziej zdatne do zadawania pchniêæ, co zwiêksza³o ich skuteczno¶æ wobec opancerzonego przeciwnika. Tak¿e w³±cznie przekszta³ci³y siê w ciê¿kie kopie, które podczas ataku by³y trzymane przez rycerzy pod praw± pach±. Do kopii tu¿ pod grotem przytwierdzano proporce z osobistymi znakami rycerzy. O sile ataku kopi± decydowa³ przede wszystkim rozpêd rumaka, a nie tylko zamach je¼d¼ca, jak by³o to dawniej. Do nowego sposobu pos³ugiwania siê kopi± dostosowano siod³o, które wyposa¿ono w wysokie ³êki - przedni chroni³ brzuch rycerza, a tylny zapewnia³ pewne i wygodne oparcie. Rozwój uzbrojenia spowodowa³ wzrost wymagañ stawianych koniom rycerskim, które sta³y siê wiêksze i ciê¿sze. ¼ród³o: NBP |
Pobierz opis w formacie PDF
Dostêpno¶æ: produkt dostêpny
|
|