Producent: NBP - monety Nordic Gold
ID: 2738
Moneta obiegowa 2 z³
- Polskie okrêty, 2012
Nomina³: 2 z³
Metal: stop
CuAl5Zn5Sn1
Stempel:
zwyk³y
¦rednica:
27,00 mm
Waga: 8,15 g
Wielko¶æ emisji:
800 000 szt.
Data emisji monet w NBP:
12.12.2012 r.
Moneta z nordyckiego z³ota z
nowej serii NBP o ciekawej tematyce marynistycznej - "Polskie okrêty.
Awers: wizerunek
or³a ustalony dla god³a Rzeczypospolitej Polskiej. Po bokach or³a
oznaczenie roku emisji: 20-12, poni¿ej or³a napis: Z£ 2 Z£. W otoku
napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA, poprzedzony oraz zakoñczony sze¶cioma
pere³kami. Pod or³em, po prawej stronie, znak mennicy: M/W.
Rewers: centralnie, na tle morza, stylizowany wizerunek Okrêtu Rzeczypospolitej Polskiej „Piorun”, niszczyciela z okresu II wojny ¶wiatowej. Powy¿ej okrêtu napis: NISZCZYCIEL /„PIORUN”.
Na boku:
o¶miokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi
odwrócony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
Projektant monety:
Ewa Tyc-Karpiñska (awers), Andrzej Nowakowski (rewers)
*****
ORP „Piorun”
ORP
„Piorun” by³ brytyjskim niszczycielem typu
„N”, zbudowanym
w latach 1939-1940 w stoczni John Brown Co. w Clydebank.
5 listopada 1940 r. zosta³ przekazany przez admiralicjê brytyjsk±
Polskiej Marynarce Wojennej w zamian za utracony pod Narwikiem
niszczyciel „Grom”.
Po przeszkoleniu za³ogi „Piorun” rozpocz±³ s³u¿bê
patrolow±
na wodach brytyjskich oraz w eskorcie konwojów atlantyckich.
W styczniu 1941 r. w³±czono go do eskadry poszukuj±cej na
pó³nocnym Atlantyku niemieckich pancerników
„Scharnhorst”
i „Gneisenau”.
Podczas postoju w Glasgow, w marcu, bra³ udzia³
w ratowaniu za³ogi zbombardowanego podczas nalotu pancernika
„Duke of York”. W tym miesi±cu wszed³ w sk³ad
eskorty konwojów
kursuj±cych pomiêdzy Wielk± Brytani± a Kanad±. W kwietniu,
wraz z brytyjskim niszczycielem, uratowa³ oko³o 290 osób
z brytyjskiego kr±¿ownika pomocniczego „Rajputana”,
zatopionego
miêdzy Islandi± a Grenlandi±.
Najwiêksz± s³aw± okry³ siê podczas po¶cigu na Oceanie
Atlantyckim za niemieckim pancernikiem „Bismarck”.
26 maja
1941 r., odwo³any z eskorty konwoju, wszed³ do zespo³u niszczycieli,
którego zadaniem by³o odnalezienie
„Bismarcka”, zagra¿aj±cego
brytyjskim liniom komunikacyjnym. Noc±, w trudnych warunkach
hydrometeorologicznych, wykry³ przeciwnika i nawi±za³ z nim
kontakt bojowy.
Oko³o godziny manewrowa³, tak aby niemiecki
pancernik nie straci³ go z pola widzenia. Co prawda, polski okrêt
nie by³ w stanie przeprowadziæ ataku torpedowego i skutecznie
odpowiedzieæ na ostrza³ przeciwnika, ale zadanie wykona³ - wykry³
nieprzyjaciela i utrzyma³ z nim kontakt oraz zameldowa³
o jego pozycji. Alianckie si³y g³ówne zosta³y naprowadzone
i w kilkana¶cie godzin pó¼niej zatopi³y
„Bismarcka”.
Niszczyciel „Piorun” zosta³ nastêpnie skierowany na
Morze
¦ródziemne, gdzie ponownie bra³ udzia³ w eskortowaniu
konwojów.
W styczniu 1942 r. powróci³ do Wielkiej Brytanii, sk±d wraz
z innymi
niszczycielami sze¶ciokrotnie eskortowa³ konwoje przez Atlantyk
oraz trzykrotnie uczestniczy³ w eskorcie konwojów
arktycznych.
W 1943 r., ponownie skierowany na Morze ¦ródziemne, bra³
udzia³
w inwazji na W³ochy. A od listopada – po powrocie na wody
brytyjskie – znów by³ w³±czany do os³ony
konwojów atlantyckich.
W czerwcu 1944 r. wzi±³ udzia³ w zwyciêskiej nocnej bitwie niszczycieli
pod Ile de Batz oraz starciu ko³o Jersey, a 12 sierpnia 1944 r. zatopi³
ko³o La Rochelle przerywacz zagród minowych
„Sperrbrecher 7”.
Po remoncie, zakoñczonym w styczniu 1945 r., prowadzi³ jeszcze
dzia³ania na wodach przybrze¿nych, a po zakoñczeniu wojny
przewozi³ zaopatrzenie dla Polaków znajduj±cych siê w Danii
i Norwegii. 28 wrze¶nia 1946 r. zosta³ zwrócony w³adzom
Wielkiej
Brytanii i pod nazw± „Noble” s³u¿y³ w Royal Navy do
1955 r., kiedy
zosta³ z³omowany.
„Piorun” mia³ 1773 t wyporno¶ci oraz wymiary:
d³ugo¶æ
108,66 m, szeroko¶æ 10,87 m i zanurzenie 3,50 m. Jego za³oga
liczy³a 10 oficerów oraz 190 podoficerów i
marynarzy.
Uzbrojony
by³ w trzy podwójne 120-milimetrowe armaty morskie oraz
dzia³a
przeciwlotnicze: 102-milimetrowe (zainstalowane w 1942 r.),
40-milimetrowe poczwórnie sprzê¿one oraz cztery
20-milimetrowe.
Ponadto mia³ dwa 7,7-milimetrowe ciê¿kie karabiny maszynowe,
533,4-milimetrow± piêciorurow± wyrzutniê torpedow±, osiem
torped, dwie wyrzutnie i dwa miotacze bomb g³êbinowych oraz
42 bomby g³êbinowe. Napêdza³y go dwa zespo³y turbin o mocy
40 000 KM. Osi±ga³ prêdko¶æ maksymaln± 33,25 wêz³ów, a jego
zasiêg wynosi³ 5 500 Mm przy prêdko¶ci 15 wêz³ów i 3 700 Mm
przy 20 wêz³ach.
Dowódcami okrêtu byli:
- kmdr por. Eugeniusz P³awski
(od 5 listopada 1940 r. do 30 grudnia 1941 r.), kmdr por. Stanis³aw
Hryniewiecki (od 17 stycznia do 24 maja 1942 r.), kmdr ppor.
Tadeusz Gorazdowski (od 24 maja 1942 r. do 1 maja 1943 r.),
kmdr por. Stanis³aw Dzienisiewicz (od 1 maja do grudnia 1943 r.),
ponownie kmdr ppor. Tadeusz Gorazdowski (od 7 stycznia 1944 r.
do 7 stycznia 1945 r.), kmdr ppor. Jan Tchórznicki (od 7
stycznia
do listopada 1945 r.), a nastêpnie – do zwrócenia
okrêtu Royal
Navy – kmdr ppor. Wszechw³ad Maracewicz.
autor tekstu: Walter Pater - Muzeum
Marynarki
Wojennej
*****
Niszczyciel Piorun (Wikipedia)
ORP Piorun –
niszczyciel brytyjski typu N przekazany polskiej Marynarce Wojennej 5
listopada 1940 w zamian za utracony pod Narwikiem niszczyciel ORP
"Grom". Zbudowany w stoczni John Brown w Clydebank w latach
1939–1940. Podczas wojny nosi³ oznaczenie taktyczne "G65".
Przed przekazaniem Polskiej Marynarce Wojennej p³ywa³ pod nazw± HMS
"Nerissa".
W maju 1941 bra³ udzia³ w poszukiwaniach niemieckiego pancernika
"Bismarck", podczas których ws³awi³ siê odnalezieniem
"Bismarcka" i nawi±zaniem z nim kontaktu bojowego w nocy 26 maja 1941.
Oko³o jednej godziny, od 22.37 do 23.50 polski okrêt manewrowa³ w
zasiêgu widzialno¶ci pancernika, który go niecelnie
ostrzeliwa³. "Piorun" odda³ równie¿ trzy niecelne salwy, o
znaczeniu raczej symbolicznym (nie mog³y one wyrz±dziæ powa¿niejszych
szkód).
Od wrze¶nia 1941 do pocz±tku 1943 bra³ udzia³ w eskortowaniu
konwojów na Oceanie Atlantyckim i Morzu
¦ródziemnym. Od lipca do listopada 1943 uczestniczy³ w wielu
operacjach u brzegów Sycylii. W czerwcu 1944 bra³ udzia³ w
inwazji w Normandii oraz w bitwach morskich pod Ouessant (9 czerwca) i
Jersey (14 czerwca). Potem zatopi³ torped± niemiecki ³amacz blokady
"Sauerland".
"Piorun" zosta³ zwrócony Wielkiej Brytanii 28 wrze¶nia 1946
roku po przep³yniêciu pod bia³o-czerwon± bander± 218 000 mil morskich.
Eskortowa³ 81 konwojów. W czasie s³u¿by zatopi³ cztery
okrêty nawodne, uszkodzi³ dwa (i trzy nastêpne –
prawdopodobnie), zestrzeli³ jeden samolot.
Dowódcy: - komandor Eugeniusz P³awski
- komandor podporucznik Tadeusz Gorazdowski
- komandor porucznik Stanis³aw
Dzienisiewicz
- komandor podporucznik Jan
Tchórznicki
- komandor podporucznik Wszechw³ad
Maracewicz
Za³ogê okrêtu stanowi³a w wiêkszo¶ci uratowana czê¶æ za³ogi "Groma". Od
12 lutego 1945 s³u¿y³ na okrêcie por. mar. Zbigniew Plezia, awansowany
na tym okrêcie do stopnia kapitana.
|