|
Nowo¶ci |
|
|
Informacje |
|
|
Plan
emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:
Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10
zł
Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil
Fieldorf „Nil”
- 10 zł
Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł
Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę
niepodległości
- 5 zł
Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł
100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł
Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł
Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł
760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł
100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł
POLONIA RESTITUTA
- 10 zł
125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł
Niepodległość
- 20 zł (banknot
kolekcjonerski)
Stulecie odzyskania przez Polskę
niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł
100. rocznica odzyskania przez Polskę
niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł
Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni
– Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł
100. rocznica wybuchu Powstania
Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł
|
|
|
|
|
|
Wiadomo¶ci |
|
|
|
|
2 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: Zofia Stryjeñska (1891-1976), 2011 |
|
|
Nazwa |
Cena brutto |
|
2 z³, Polscy Malarze XIX/XX w.: Zofia Stryjeñska (1891-1976), 2011 |
3.50 PLN |
|
Producent: NBP - monety Nordic Gold
ID: 2178
Moneta obiegowa 2 z³
- Polscy Malarze XIX/XX w.: Zofia Stryjeñska (1891-1976), 2011
Nomina³: 2 z³
Metal: stop
CuAl5Zn5Sn1
Stempel:
zwyk³y
¦rednica:
27,00 mm
Waga: 8,15 g
Wielko¶æ emisji:
1 000 000 szt.
Data emisji monet w NBP: 15.02.2011
r.
Moneta Nordic Gold z ciekawej kolekcji "Polscy Malarze XIX/XX wieku", w której dotychczas zostali uwiecznieni mistrzowie: J. Matejko, J. Malczewski, S. Wyspiañski, T. Makowski, A. Gierymski, L. Wyczó³kowski, W. Strzemiñski i A. Grottger.
Zofia Stryjeñska, Scena
rodzajowa, rok 1930
Zofia Stryjeñska (1891-1976) - polska malarka nazywana "ksiê¿niczk±
sztuki polskiej", grafik, ilustratorka, scenograf, reprezentantka art
déco.
Najbardziej znana polska artystka plastyk XX-lecia miêdzywojennego
zosta³a uwieczniona na dziewi±tej monecie z kolekcji "Polscy Malarze
XIX/XX wieku".
- Awers: wizerunek or³a ustalony dla god³a Rzeczypospolitej Polskiej, z lewej strony stylizowany wizerunek palety i dwóch pêdzli. U do³u napis: 2 Z£, u góry pó³kolem napis: RZECZ POSPOLITA POL SKA oraz oznaczenie roku emisji: 2011. Pod lew± ³ap± or³a znak mennicy: M/W.
- Rewers:
stylizowany wizerunek popiersia Zofii Stryjeñskiej, na tle stylizowanego fragmentu obrazu. Z lewej strony pó³kolem napis: ZOFIA STRYJEÑSKA. U do³u napis: 1891–1976.
Na boku: o¶miokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi odwrócony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
- Projektant awersu: Ewa Tyc-Karpiñska
- Projektant rewersu: Urszula Walerzak
*****
Zofia Stryjeñska, z domu Lubañska (1891–1976), uczy³a siê w prywatnych szko³ach artystycznych w rodzinnym Krakowie i w Akademii Sztuk Piêknych w Monachium. Debiutowa³a pod panieñskim nazwiskiem, wystawiaj±c w 1912 r. kartony Polskie bajdy na tle opowie¶ci ludowych; rok pó¼niej stworzy³a cykl akwarel po¶wiêcony polskim kolêdom, a w czasie I wojny ¶wiatowej pocztówki z ilustracjami do jase³ek i pie¶ni legionowych.
Powodzenie i popularno¶æ zapewni³y jej ju¿ wczesne obrazy – cykle Pascha i £owy bogów, a tak¿e kompozycje z 1923 r. – Poranek, Wieczór i Koncert Beriota. Dekoracyjne panneaux Pory roku, prezentowane wraz z innymi pracami Stryjeñskiej na Miêdzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Pary¿u w 1925 r., przynios³y jej cztery grand prix i dwa dyplomy honorowe. Artystka projektowa³a te¿ dekoracje innych wnêtrz (np. kompozycje Ogieñ i Woda do siedziby Poselstwa Polskiego w Sofii) i polichromie kilku kamieniczek na Starym Mie¶cie w Warszawie (1928). Wyda³a dwie teki litografii barwnych Bo¿ki s³owiañskie i zilustrowa³a kilkadziesi±t ksi±¿ek. Tworzy³a plakaty, druki reklamowe i zabawki. Zajmowa³a siê scenografi±, pisa³a scenariusze do widowisk muzycznych, a w 1928 r. zaprojektowa³a ca³o¶ciow± oprawê plastyczn± baletu Harnasie Karola Szymanowskiego.
Ró¿norodno¶æ prac, jakich podejmowa³a siê Stryjeñska, pokazuje jej niemal nieograniczone mo¿liwo¶ci, a jednocze¶nie uzmys³awia si³ê talentu. Dostosowuj±c jêzyk plastyczny do w³a¶ciwo¶ci realizowanego zadania, zawsze pozostawia³a w nim piêtno w³asnego stylu. Uproszczone formy, zestawione w dynamicznych i rytmicznych uk³adach intensywnych barw, szczelnie wype³niaj± kadry prawie wszystkich jej kompozycji. Zmys³owa ¿ywio³owo¶æ stanowi zarówno tre¶æ ukazywanych scen, jak i dominuj±c± cechê ich artystycznego kszta³towania. Na tym polega zwi±zek twórczo¶ci Stryjeñskiej z folklorem, a nie tylko na tematach i motywach, które czerpa³a z etnograficznych ¼róde³ i przetwarza³a we w³a¶ciwy sobie, ¿artobliwy sposób. Podobnie dowolnie postêpowa³a z bóstwami s³owiañskimi i z pocztem Piastów, ka¿±c legendarnemu protopla¶cie dynastii uj±æ ko³o jak kierownicê samochodu, a Kazimierzowi Wielkiemu trzymaæ w d³oni papieros.
B³yskotliw± inteligencjê malarki, wyj±tkowe poczucie humoru, a zarazem pe³n± prostoty i krytycyzmu samoocenê potwierdzaj± jej pamiêtniki, opublikowane w 1995 r. pod tytu³em Chleb prawie ¿e powszedni.
autor: dr Urszula Makowska, Instytut Sztuki
Polskiej Akademii Nauk, folder emisyjny Narodowego Banku Polskiego |
Dostêpno¶æ: produkt dostêpny
|
|
|
|
|