|
Nowo¶ci |
|
|
Informacje |
|
|
Plan
emisyjny monet
i banknotów w 2018 roku:
Polska Reprezentacja Olimpijska PyeongChang
- 200 zł, 10
zł
Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni August Emil
Fieldorf „Nil”
- 10 zł
Wielcy polscy ekonomiści
Fryderyk Skarbek
- 10zł
Moneta okolicznościowa z napisem 100-lecie odzyskania przez Polskę
niepodległości
- 5 zł
Polskie Termopile - Hodów
- 10 zł
100-lecie czynu zbrojnego Polonii amerykańskiej
- 10 zł
Skarby Stanisława Augusta
Henryk Walezy
- 500 zł, 50 zł
Historia monety polskiej boratynka, tymf Jana Kazimierza
- 20 zł
760-lecie Towarzystwa Strzeleckiego Bractwa Kurkowego
w Krakowie
- 10 zł
100-lecie powstania Gimnazjum
i Liceum im. Stefana Batorego
w Warszawie
- 10 zł
POLONIA RESTITUTA
- 10 zł
125-lecie działalności Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
- 10 zł
Niepodległość
- 20 zł (banknot
kolekcjonerski)
Stulecie odzyskania przez Polskę
niepodległości – Ignacy Jan Paderewski
- 100 zł, 10 zł
100. rocznica odzyskania przez Polskę
niepodległości
- 1 zł, 2018 zł, 100 zł
Wyklęci przez komunistów żołnierze niezłomni
– Hieronim Dekutowski „Zapora”
- 10 zł
100. rocznica wybuchu Powstania
Wielkopolskiego
- 200 zł, 10 zł
|
|
|
|
|
|
Wiadomo¶ci |
|
|
|
|
10 dollars, Mineral Art - The Amber Chamber of Saint Petersburg / Bursztynowa Komnata, 2009 |
|
|
Nazwa |
Cena brutto |
|
10 dollars, Mineral Art - The Amber Chamber of Saint Petersburg / Bursztynowa Komnata, 2009 |
999.00 PLN |
|
Producent: B.H. Mayer’s Kunstprägeanstalt GmbH
ID: 1855
Kolekcja: "Minera³y
w sztuce" ("Mineral Art")
Emitent:
Palau
Stan zachowania monety:
I (menniczy)
Nomina³: 10
dolarów (ang.
10 dollars)
Srebro: Ag
999
Techniki dodatkowe:
bursztyn ba³tycki, moneta oksydowana
Stempel:
zwyk³y (antique-finish)
Rant: g³adki
¦rednica:
50,00 mm
Waga: 62,20
g (2 oz - 2 uncje trojañskie srebra)
Wielko¶æ
emisji: 2.500 szt. !
Certyfikat autentyczno¶ci:
tak
Data emisji:
19.06.2009 r.
AMBER
CHAMBER - MONETA ROKU 2009!
Przepiêkna, srebrna
moneta kolekcjonerska z dodaj±cym uroku unikalnym bursztynem ba³tyckim - 10 dollars, Mineral Art - The
Amber Chamber of Saint Petersburg with a real piece of amber.
Na oksydowanej monecie o
wadze 2 uncji czystego srebra zosta³a
uwieczniona s³ynna, zaginiona Bursztynowa Komnata z Petersburga.
Tworzone w latach 1701-1712 roku przez gdañskich mistrzów
arcydzie³o sztuki - obecnie uznawane jest za "ósmy cud
¶wiata".
Pierwszej monecie z
serii "Minera³y w sztuce" wyj±tkowego
uroku dodaje, jak te¿ podkre¶la jej tematykê - z³oto
Pó³nocy, czyli naturalny
bursztyn ba³tycki o ró¿nych odcieniach,
który emanuje z³ocistym blaskiem od wieków.
Bêd±cy obiektem po¿±dania bursztyn ba³tycki jako "¿ywy kamieñ" kryje w
sobie pami±tki ¶wiata, w którym powstawa³. To kopalnia
wiedzy o zaklêtej w miodowe bry³ki faunie i florze istniej±cej
czterdzie¶ci milionów lat temu.
Oprócz
tajemniczej tematyki oraz urzekaj±cego szczegó³ami projektu,
niesamowitym atutem jest niski
nak³ad monety, wynosz±cy jedynie 2.500 sztuk!
Wszystko to czyni t±
nietuzinkow± monetê tak cenn±, jak poszukiwany od prawie 65 lat skarb w
postaci Bursztynowej Komnaty o przepe³nionym przepychem wnêtrzu,
wspania³ej historii i owianej mrokiem legendzie.
Zamów t±
piêkn± monetê i spraw, by dodawa³a splendoru Twojej
kolekcji.
"Tajemnica ¿ycia
le¿y w poszukiwaniu piêkna."
Oscar
Wilde
Bursztynowa
komnata w Carskim Siole,
zdjêcie
sprzed II wojny ¶wiatowej
Cechy nierozerwalnie
kojarz±ce siê z bursztynem ba³tyckim to jego wyj±tkowa uroda,
zdolno¶ci
do zachowania ¶ladów dawnego ¿ycia oraz
w³a¶ciwo¶ci lecznicze, a
tak¿e rola, jak± pe³ni w kulturze ludzkich spo³eczeñstw od
czasów
najdawniejszych. Bursztyn z Ba³tyku przez tysi±clecia funkcjonowa³ jako
panaceum na bardzo wiele schorzeñ. Tak± legend±, jak i uzasadnion±
wiar± w dobroczynne dzia³anie, popart± wynikami badañ naukowych,
otoczony jest równie¿ w dniu dzisiejszym.
Szeroka gama
barw bursztynu i ³atwo¶æ jego obróbki sprawi³y, ¿e sta³ siê
on tak¿e poszukiwanym
i cenionym surowcem w sztuce ludowej i jubilerstwie wykorzystywanym przez
artystów, w tym podczas tworzenia Bursztynowej Komnaty. Z³o¿a
bursztynu ba³tyckiego, które maj± lub mia³y znaczenie
przemys³owe, wystêpuj± tylko w Polsce, Niemczech, Rosji i na Ukrainie. W swoich pracach bursztynnicy
z powodzeniem po³±czyli formê swoich prac z kszta³tem i barw±
bursztynu.
Emanuj±cy
z³ocistym blaskiem bursztyn ba³tycki, okre¶lany te¿ jako sukcynit, to
powsta³a oko³o czterdziestu milionów lat temu ¿ywica
kopalna. ¯ywica ta by³a wydzielana przez kilka gatunków
drzew, które znajdowa³y siê na obecnym terenie Skandynawii i
Morza Ba³tyckiego. Ten uwiêziony w ziemi i wodzie prawdziwy skarb
dawnych lasów oraz mórz podlega³ i nadal podlega
licznym naturalnym przemianom fizycznym i chemicznym. Procesy te
ostatecznie prowadzi³y do powstawania bursztynu, a przemiany
wzbogacaj±ce urodê jantaru pozwalaj± na okre¶lanie go mianem "¿ywego
kamienia".
Bogactwo
odmian bursztynu ba³tyckiego to ró¿norodno¶æ barw i stopnia
jego przezroczysto¶ci. Jantar wystêpuje w wielu barwach: od bia³ej do
br±zowej, przez be¿ow±, ¿ó³t±, niebiesk± i zielon±. Bardzo
ciekawie prezentuj± siê tak¿e inkluzje, czyli uwiêzione w obifcie
wydzielanej przez drzewa aromatycznej ¿ywicy - niewielkie fragmenty ro¶lin
oraz owady
pochodz±ce z okresu kredy i trzeciorzêdu.
Bry³ki
bursztynu zawieraj±ce inkluzje sta³e s±
reprezentowane przez ró¿ne minera³y np. piryt, ¿elazo,
kwarc, oraz owady, rzadziej pajêczaki, drobne p³azy i gady, ro¶liny i
ich szcz±tki. Inkluzje stanowi± cenny materia³ badawczy dla
biologów i paleontologów. Prezentuj± one czê¶æ
flory i fauny eoceñskich
lasów bursztynowych, tworz±c piêkne i tajemnicze obrazy.
Po wielkim sukcesie emitowanej
jest od 2004 roku serii
monet ze szklanymi witra¿ami - "Tiffany
Art", uwieczniaj±cej okresy w sztuce, na rynku
numizmatycznym pojawi³a siê nowa
seria srebrnych monet kolekcjonerskich
z osadzonymi dodatkami w postaci
minera³ów. Nowa seria monet kolekcjonerskich z
Palau o nazwie "Mineral
Art" prezentuje, jak sama nazwa wskazuje, przyk³ady u¿ycia
minera³ów w sztuce. Emisja monet z serii "Mineral Art"
planowana jest raz na
rok. Pierwsza
moneta z serii uwiecznia
wspania³e arcydzie³o sztuki - Bursztynow± Komnatê.
Istotne jest
to, ¿e warto¶æ rynkowa piêciu dotychczas wyemitowanych
monet z serii "Tiffany Art" wzros³a znacz±co w
porównaniu do ich pierwotnych cen, a cena pierwszej monety z tej serii siêga nawet
kilku tysiêcy z³otych. Dlatego te¿ nale¿y s±dziæ, ¿e nowa moneta z prawdziwym bursztynem ba³tyckim,
jak i ca³a seria monet "Mineral Art" - jako niew±tpliwy hit kolekcjonersko - inwestorski
równie¿ przypadnie do gustu kolekcjonerom - koneserom unikalnych monet, jak te¿ amatorom sztuki w
najlepszym wydaniu!
Ta srebrna
moneta kolekcjonerska stanowi wyj±tkow±
ozdobê ekskluzywnych kolekcji numizmatycznych, jak te¿ idealny prezent
na wiele okazji.
Precyzyjny projekt i perfekcyjne wykonanie najdrobniejszych
szczegó³ów ucieszy i dopie¶ci oko nawet
najbardziej wymagaj±cych koneserów!
10 dollars, Mineral Art - The
Amber Chamber
of Saint Petersburg /
Bursztynowa Komnata, 2009
Jako poszukiwany, niskonak³adowy rarytas -
zapewne stanie sie tak¿e obiektem
zainteresowania inwestorów. Jeszcze przed emisj±, z uwagi
na niski nak³ad, jak te¿ du¿e zainteresowanie monet±, zosta³a ona
oficjalnie wyprzedana!
Pierwsza z
serii "Mineral Art"
oksydowana moneta kolekcjonerska, o
wadze 2 uncji srebra wysokiej próby Ag 999,
uwiecznia Bursztynow± Komnatê - najs³ynniejsze dzie³o sztuki wszech
czasów w dziedzinie bursztynnictwa. Urzekaj±ce detale, l¶ni±ce
lustra, p³on±ce kolory bursztynu... S³owem -
widok Bursztynowej Komnaty zapiera
dech w piersiach.
To unikalne
na skalê ¶wiatow± dzie³o gdañskich rzemie¶lników od
kilkudziesiêciu lat wzbudza ogromne emocje w¶ród
poszukiwaczy skarbów, historyków, dziennikarzy,
entuzjastów przygody, skarbów i odkryæ, s³owem -
osób pasjonuj±cych siê jego tajemnicz± histori±. Po raz
ostatni skarb ten widziano wiosn±
1945 roku w Królewcu, czyli dzisiejszym
Kaliningradzie, dok±d zosta³ przewieziony przez hitlerowców z Pa³acu Jekateryniñskiego w 29 skrzyniach.
W
Królewcu jako ostatni Bursztynow± Komnat± zajmowa³ siê
doktor Alfred Rohde. Ten najwiêkszy w Europie
specjalista od bursztynu pakowa³ rozmontowan± komnatê w
szczelne skrzynie, a nastêpnie zosta³a ona wywieziona ciê¿arówkami w nieznanym kierunku i ukryta
tak skutecznie, ¿e nie jest do dzi¶ znane miejsce jej przechowywania. Oprócz miejsca
ukrycia skarbu, zagadkowe jest równie¿ to,
¿e w grudniu 1945 roku s±siedzi znale¼li doktora Rohde i jego ¿onê
martwych. ¦ledztwo wykluczy³o samobójstwo, ale nie
wykluczy³o
morderstwa.
Los Amber Chamber
intryguje, jak te¿ pobudza wyobra¼niê, stanowi±c jedn± z najbardziej
fascynuj±cych zagadek XX wieku. W¶ród wielu wersji
dotycz±cych miejsca ukrycia Bursztynowej Komnaty wskazuje siê m.in. ¦l±sk, zamek Wildenhof (dzi¶
Dzików pod Olsztynem) oraz statek Wilhelm Gustloff.
Istnieje
te¿ wersja jakoby hitlerowcy wys³ali j± do centralnych ziem III Rzeszy,
gdzie podobno widziano j± w jednej z kopalni o
kryptonimie B.Schacht. Legenda g³osi, ¿e dzieci robotników
pracuj±cych w kopalni bawi³y siê bursztynowymi p³ytkami. Jednak¿e
Anglicy, którzy przybyli w to miejsce pod koniec wojny,
wysadzili kopalniê, niczego nie zauwa¿aj±c.
Jeszcze inna
wersja g³osi, ¿e bursztynowa boazeria z B. Schacht zosta³a wys³ana
samolotem do USA, gdzie prawdopodobnie mog³a zostaæ sprzedana.
Ciekawostk± jest to, ¿e w poszukiwania skarbu zaanga¿owali siê te¿ astrolodzy, którzy
wskazali na miasto Soledad nad rzek±
Orinoko w Wenezueli.
Kolejne
przypuszczenie - to
pozostawieniu Komnaty na ziemiach dawnych Prus Wschodnich, gdzie mog³a
zostaæ np. spalona. Z kolei inni przypuszczaj± ukrycie jej w Jantarnoje
w dzisiejszym Obwodzie Kaliningradzkim w kopalni
„Anna”, jednak¿e zbadanie tej wersji utrudnia
zalegaj±ca tam na powierzchni woda. W±tpliwo¶ci na temat ukrycia Komnaty jest
zatem bardzo du¿o.
Amber Chamber jest
zatem poszukiwana niemal od 65 lat. Natomiast zdobycie pojedynczych
oryginalnych detali i wierne odtworzenie Komnaty kosztowa³o 11,5 mln
dolarów i trwa³o od 1979 do 2003 roku, a wiêc zajê³o
rosyjskim konserwatorom a¿ 24
lata. Oficjalne
otwarcie komnaty dla turystów nast±pi³o w dniu 3 czerwca
2003 roku, a zakoñczenie
rekonstrukcji Bursztynowej Komnaty w trzechsetlecie Sankt Petersburga
by³o wielkim ¶wiêtem dla ca³ej Federacji Rosyjskiej.
Spo¶ród
prawie 6 ton
ba³tyckiego bursztynu mozolnie wyselekcjonowano 2 tony
naj³adniejszego jantaru, z którego powsta³o pó³
miliona p³ytek. Wy³o¿ono nimi ¶ciany sali o powierzchni 94 m2 i
wysoko¶ci blisko 8 metrów. Dodatkowo Komnatê o¶wietlono
³±cznie 250 ¶wiecami, co ³±cznie sprawia, ¿e jej widok jest naprawdê
imponuj±cy.
Dlatego te¿ nie bez
powodu Bursztynowa Komnata obecnie uznawana jest za "ósmy
cud ¶wiata"
i warta jest blisko 500 mln
dolarów.
Pó³nocna
¶ciana Bursztynowej Komnaty - zdjêcie z 1940 roku
Bursztynowa
Komnata (rosyjski:
Янтарная комната, Yantarnaya komnata, angielski: Amber Chamber (Amber
Room), niemiecki: Bernsteinzimmer) - pod tym
pojeciem kryje siê kompletny bursztynowy
wystrój komnaty zamówiony w roku 1701 przez
pierwszego króla pruskiego Fryderyka I Hohenzollerna
(1701-1713) u
gdañskich mistrzów. Przez kilkadziesi±t lat, jakie up³ynê³y
od jego zaginiêcia, b±d¼ zniszczenia w roku 1945, sta³ siê symbolem
zaginionego
skarbu.
Prace nad doborem kamieni odpowiedniej wielko¶ci i koloru trwa³y wiele
lat. W koñcu powsta³ gabinet sk³adaj±cy siê z dwunastu p³aszczyzn
¶ciennych i dziesiêciu fragmentów boazerii, które
mo¿na by³o dowolnie zestawiaæ. Gabinet by³ przepiêkny: odpowiednio
dobrane bursztyny tworzy³y p³askorze¼by, ornamenty przedstawiaj±ce
girlandy, herby, scenki rodzajowe. Sufity zdobi³y po³yskuj±ce
¿yrandole, po bokach za¶ sta³y wykonane z bursztynu ¶wieczniki.
W niektórych miejscach bursztyn umocowano na srebrnej folii
w celu spotêgowania efektów ¶wietlnych. Gdy bursztynowy
gabinet by³ ju¿ gotowy, zgodnie okrzykniêto go ósmym cudem
¶wiata.
Urzekaj±ce
szczegó³ami detale
zrekonstruowanej Bursztynowej Komnaty
Historia Bursztynowej
Komnaty
W
1701 Fryderyk I Hohenzollern zamówi³ wykonanie
bursztynowego wystroju gabinetu w swoim podberliñskim pa³acu
Charlottenburg u mistrza bursztyniarskiego z Kopenhagi. Prace nad tym
trwa³y jedena¶cie lat. Dzie³o by³o imponuj±ce: ¶ciany pokoju o
wymiarach 10,5x11,5 m pokrywa³y precyzyjnie dobrane i obrobione kawa³ki
bursztynu. Tworzy³y p³askorze¼by, herby itp.
W
1716 roku car Piotr I
Wielki w czasie wizyty w Prusach, zachwycony arcydzie³em, otrzyma³ je w
podarunku od Fryderyka Wilhelma jako dowód przyja¼ni i
potwierdzenie zawartego sojuszu. Dar trafi³ do Petersburga -
najpierw do Pa³acu Letniego, a pó¼niej Zimowego. Od 1743
roku gabinet rozbudowano - m.in. dodano kandelabry, lustra, a
tak¿e meble. W 1755 carowa El¿bieta przenios³a komnatê do pa³acu w
Carskim Siole, gdzie przez niemal 200 lat zdobi³a wnêtrze Pa³acu
Jekatierinskiego.
W 1941 zosta³a skradziona przez Niemców. Jedna
z wersji wydarzeñ sugeruje, ¿e to oni w³a¶nie, pod
dowództwem hrabiego Solmsa, mieli zdemontowaæ i wywie¼æ
bursztynow± komnatê. W niemieckich dokumentach wojskowych odnotowano,
¿e zdemontowanie bursztynowej mozaiki trwa³o 36 godzin.
Latem 1942
roku przewieziono j± w kilkudziesiêciu skrzyniach do
królewieckiego zamku. Jednak ju¿ w 1944 komnatê ponownie
zapakowano do skrzyñ i umieszczono w zamkowych podziemiach. To ostatnia
pewna wiadomo¶æ na temat Bursztynowej Komnaty.
Armia
Czerwona zdoby³a królewieck± twierdzê 9 kwietnia 1945
roku. Bursztynowej Komnaty nie odnaleziono. Rosjanom uda³o siê
natomiast zatrzymaæ kustosza zamkowych zbiorów,
który jednak wkrótce zmar³ w niewyja¶nionych
okoliczno¶ciach. Natomiast do polskiego wiêzienia trafi³
równie¿ Erich Koch, który zapewne zleci³
wywiezienie lub ukrycie arcydzie³a nazywanego czêsto Ósmym
cudem ¶wiata.
Obecnie
w pa³acu Katarzyny w Carskim Siole znajduje siê kopia
zaginionej Bursztynowej komnaty, ukoñczona w 2003 roku. Prace nad
rekonstrukcj± komnaty rozpoczêto w 1979 roku i prowadzono je na
podstawie zachowanych ¼róde³: zdjêæ i dokumentów.
Kopia kosztowa³a 11,5 mln dolarów, a w jej uroczystym
otwarciu podczas obchodów trzechsetlecia Sankt Petersburga
brali udzia³ m.in. W³adimir Putin, Gerhard Schröder i George
Bush.
|
Dostêpno¶æ: produkt dostêpny
|
|
|
|
|